Εισήγηση του δημοτικού
συμβούλου της παράταξης ¨Ενότητα – Συνεργασία¨ Χρήστου Π. Μπαρδάκα, στην
Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Φλώρινας την 15η Δεκεμβρίου 2022 σχετικά με
το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου Φλώρινας έτους 2023.
- Κ. Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι
συνάδελφοι, αγαπητοί συνδημότες,
η πρώτη παρατήρηση επί του Τεχνικού Προγράμματος το οποίο εισηγείται ο κ. Δήμαρχος για το έτος 2023 προφανώς έχει να κάνει με τον χρόνο που εισέρχεται στο δημοτικό συμβούλιο προς συζήτηση και έγκριση. Στο τέλος του έτους, σε αντίθεση με την πλειοψηφία των δήμων οι οποίοι έχουν προ πολλού διεκπεραιώσει την σχετική διαδικασία, όπως και την κατάρτιση και ψήφιση του προϋπολογισμού. Εσείς περιμένετε πολύ, οι πολίτες του Δήμου μας δεν πρέπει να περιμένουν πολλά. Δεν είναι όμως μόνο ο χρόνος ενδεικτικός του τρόπου που αντιμετωπίζει η δημοτική αρχή τις κορυφαίες αυτές διαδικασίες. Η χρονική στιγμή θα μπορούσε άλλωστε να είναι παράμετρος σχετικότητας ,δυστυχώς για εσάς όμως το ίδιο μοτίβο επαναλαμβάνετε κάθε χρόνο οπότε μιλάμε για σταθερά. Όσα θα αναλύσω παρακάτω για την διαδικασία που ακολουθήθηκε άλλα και την ουσία του προγράμματος, μεταξύ αυτών και οι αριθμοί οι οποίοι ως γνωστών είναι αμείλικτοι, καθρεφτίζουν τον παθητικό, διεκπεραιωτικό, γραφειοκρατικό και μη συμμετοχικό πρόσωπο που επιδεικνύεται και αποτυπώνεται στο τεχνικό πρόγραμμα.
Και φέτος δεν κλήθηκαν οι δημοτικές παρατάξεις
να εισφέρουν την άποψη τους επί του τεχνικού προγράμματος σε προπαρασκευαστικό
επίπεδο, να καταθέσουν τις προτάσεις του και να κάνουν τις παρατηρήσεις πριν
φτάσουμε στην συζήτηση σε επίπεδο δημοτικού συμβουλίου. Αυτός είναι ένας τρόπος
να αφουγκραστείτε την άποψη του κοινωνικού συνόλου για ζητήματα που αφορούν τις
ανάγκες, την καθημερινότητα και το μέλλον του. Σε έναν δήμο μάλιστα που δεν
έχει συγκροτηθεί η επιτροπή διαβούλευσης, μέσω της οποίας θα μπορούσαν οι
κοινωνικοί φορείς άλλα και μεμονωμένα οι δημότες να εκφραστούν. Οι δημοτικοί
σύμβουλοι μπορούν να μεταφέρουν την φωνή της κοινωνίας στην διοίκηση, αρκεί η
διοίκηση να θέλει να ακούσει
Ένας άλλος τρόπος να
διαμορφώσετε εικόνα για τις κοινωνικές απαιτήσεις είναι η άποψη των τοπικών
συμβουλίων. Κάθε χρόνο καταθέτω την ίδια πρόταση σχετικά με την αναλυτική καταγραφή των έργων
- δράσεων ανά τοπική κοινότητα. Πρέπει οι κάτοικοι των κοινοτήτων μας αλλά και
της πόλης της Φλώρινας να ξέρουν τι ακριβώς να περιμένουν από το τεχνικό
πρόγραμμα. Δεν μας αποστείλατε τις απόψεις των τοπικών συμβουλίων όπως και του
προέδρου της πόλης της Φλώρινας για το τεχνικό πρόγραμμα, κάτι που δείχνει ότι
μάλλον και φέτος δεν τις ζητήσατε. Με
βάση τα παραπάνω στην πράξη αναδεικνύεται η άποψη σας περί συμμετοχικής δημοκρατίας. Δεν θα μπορούσα βέβαια να αναμένω
κάτι διαφορετικό με δεδομένες τις αποφάσεις που λάβατε χωρίς καμία διαβούλευση
για την απένταξη των πράξεων της τηλεθέρμανσης.
Είναι δεδομένη η υποστελέχωση
των τεχνικών υπηρεσιών κυρίως σε ότι έχει να κάνει με τον αριθμό του
επιστημονικού προσωπικού. Αυτοί οι λίγοι προσπαθούν πολύ άλλα δεν αρκεί.
Παρακαλώ όμως να μην γίνει επίκληση αυτής της παθογένειας για τις όποιες
καθυστερήσεις και τα ελλείμματα στον σχεδιασμό και την υλοποίηση. Θα ήταν
υποκριτικό από την πλευρά σας με δεδομένο ότι δεν προχωρήσατε εγκαίρως στον
μετασχηματισμό της ΑΝΦΛΩ σε αναπτυξιακό οργανισμό (κατά το πρότυπο της ΑΝΚΟ).
Με τον τρόπο αφενός θα εξασφαλίζατε την συνέχεια της διαχείρισης του
προγράμματος LEADER (Προγραμματική Περίοδος 2023-2027), αφετέρου θα ενισχύατε
τις υπηρεσίες του δήμου, κυρίως την τεχνική υπηρεσία μέσω προγραμματικών
συμβάσεων.
Ας έρθουμε τώρα στην καθαρή
εικόνα που μας δίνουν τα νούμερα, απλά συγκριτικά και κατανοητά. Στο τεχνικό
πρόγραμμα του 2021 τα συνεχιζόμενα έργα - δράσεις ανέρχονταν σε 4.101.805,76 €
(27,56%), ενώ τα νέα έργα, δράσεις σε 10.889.488,01 € (72,44%). Στο τεχνικό πρόγραμμα του 2022 τα
συνεχιζόμενα έργα - δράσεις ανέρχονταν σε 14.849.891,14 € (65,16%), ενώ τα νέα
έργα - δράσεις σε 7.939.995,23 € (34,84%). Στο τεχνικό πρόγραμμα του 2023 τα
συνεχιζόμενα έργα - δράσεις ανέρχονταν σε 24.024.079,33 € (81,26%), ενώ τα νέα έργα
- δράσεις σε 5.541.766,28 € (17,74%). Κάθε χρόνο λοιπόν οι νέες εντάξεις
μειώνονται.
Ο προάγγελος ενός πλούσιου
τεχνικού προγράμματος είναι η εκπόνηση μελετών, βασική προϋπόθεση για την
χρηματοδότηση νέων έργων και δράσεων. Η εικόνα και σε αυτό το σκέλος είναι
απόλυτα ενδεικτική. Το ποσοστό μελετών στο τεχνικό πρόγραμμα ανέρχεται στο
1,53% με μόλις μία νέα μελέτη – δράση
και δώδεκα (12) συνεχιζόμενες από τις οποίες οι έξι (6) διαχειριστικές
δημοτικών δασών!
Στο σκέλος της αξιοποίησης
των χρηματοδοτικών εργαλείων μια από τα ίδια. Στο πρόγραμμα Αντώνης
Τρίτσης μια μόνο καταγραφή, στο
Πρόγραμμα Υποστήριξης Πρασίνου Και Βιώσιμου Μετασχηματισμού Των Λιγνιτικών
Περιοχών μια μόνο καταγραφή, στο Ταμείο Ανάκαμψης μια μόνο καταγραφή, κ.λ.π.
Μέσα στο τεχνικό πρόγραμμα
αποτυπώνονται και οι δραματικές
καθυστερήσεις στην υλοποίηση ωρίμων έργων – δράσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα
είναι οι ενεργειακές αναβαθμίσεις των σχολικών μονάδων. Έχουν παραληφθεί οι
μελέτες από το καλοκαίρι του 2018 (Αριθμ. Αποφασ. 180/2018 και 181/2018) και
ακόμα, παρά το ότι η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από το ΕΑΠ 2014-2020, δεν έχουν υλοποιηθεί τα
έργα. Σε μια περίοδο μάλιστα που η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας είναι
επιβεβλημένη και αναγκαία όσο ποτέ.
Θα σας θυμίζω βεβαίως κάθε
χρόνο την περίφημη διαπαραταξιακή συμφωνία, το κοινωνικό συμβόλαιο που
υπογράψατε με τους Φλωρινιώτες. Αναμένω κάποια στιγμή τον απολογισμό σας
σχετικά με όσα περιγράφονταν εκεί. Οφείλεται να το κάνετε αν δεν επιθυμείτε να
ταυτιστεί αυτό το τόσο ελπιδοφόρο κείμενο – πρόγραμμα με
μανδύα κάλυψης μιας συμφωνία διαμονής ρόλων και θέσεων χωρίς
προγραμματική σύγκληση, αν δεν επιθυμείτε να επιβεβαιωθεί η εκτίμηση μου περί
υβριδικού, άναρχου σχηματισμού
ετερόκλητων δυνάμεων.
Ευχαριστώ!