Η αναβολή κατά 14 ημέρες του ‘Εξοικονομώ – Αυτονομώ’ για τις Περιφέρειες Μακεδονίας, Θράκης και Θεσσαλίας, δύο μόλις ημέρες πριν από το άνοιγμα της πλατφόρμας, αποδεικνύει την προχειρότητα και απουσία σχεδιασμού της Κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Αυτή είναι η κατάληξη, όταν η μόνη προτεραιότητα της πολιτικής ηγεσίας ήταν η επικοινωνιακή αξιοποίηση κάθε δράσης και όχι η εξοικονόμηση ενέργειας, η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας και η εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιστημόνων που σχετίζονται με το πρόγραμμα.
Ο επίσημος λόγος αναβολής του Προγράμματος, σύμφωνα με το ΔΤ του κ. Σκρέκα, είναι για «να αξιολογηθούν ζητήματα λειτουργίας του προγράμματος που τέθηκαν υπόψη του Υπουργείου από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ), καθώς και να αντιμετωπισθούν οι δυσχέρειες των έκτακτων περιοριστικών μέτρων για την πανδημία του κορωνοϊού».
Όμως έχει περάσει μόλις ένας μήνας από την ‘πανηγυρική’ έναρξη του ‘Εξοικονομώ – Αυτονομώ’ που συνοδεύτηκε από πλήθος αντιδράσεων του τεχνικού κόσμου, με αιτήματα για αναβολή και συγκεκριμένες προτάσεις για ανασχεδιασμό και βελτίωσή του, τα οποία η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επέλεξε να αγνοήσει επιδεικτικά. Επιπλέον, όσον αφορά στην πρόθεση του Υπουργείου να αντιμετωπίσει με την αναβολή αυτή τις δυσχέρειες της πανδημίας, υπενθυμίζουμε ότι η έναρξη του Προγράμματος έγινε εν μέσω lockdown, τότε όμως η Κυβέρνηση της ΝΔ αδιαφόρησε προκλητικά για τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν δικαιούχοι και μηχανικοί, λόγω των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας.
Από τότε δεν έχει αλλάξει κάτι, παρά μόνο ο Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας. Κάτι που αποδεικνύει είτε ότι δεν είχε ενημέρωση για το Πρόγραμμα μέχρι σήμερα είτε ότι έχει διαφορετική άποψη από τον προκάτοχό του. Πώς αλλιώς να εξηγήσει κανείς ότι η «μετάθεση» του ‘Εξοικονομώ – Αυτονομώ’ είναι μια από τις πρώτες ενέργειές του, προτάσσοντας μάλιστα λόγους, οι οποίοι προϋπήρχαν της έναρξης του Προγράμματος και τους οποίους είχε αγνοήσει ο κ. Χατζηδάκης;
Πιστεύουμε ότι ο νέος Υπουργός έχει υπόψη του ότι η όποια απόφασή του πρέπει να εξασφαλίσει ότι δε θα δημιουργηθούν ωφελούμενοι δύο ταχυτήτων, αδικώντας περιοχές στις οποίες οι αιτήσεις έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Παράλληλα οφείλει να τοποθετηθεί σχετικά με τις καταγγελίες για προνομιακή επιτυχή ένταξη προτάσεων στο Πρόγραμμα συγκεκριμένων συμβούλων ή πολλαπλών επιτυχών εντάξεων από μια ηλεκτρονική διεύθυνση (IP),
καθώς και με δημοσιεύματα για εξωτερικό λογισμικό που μειώνει κατακόρυφα το χρόνο υποβολής μιας αίτησης. Το συγκεκριμένο ζήτημα είχε αναφερθεί και σε σχετική μας ερώτηση προς τον Υπουργό, με την οποία ζητούσαμε τον αριθμό των εγκεκριμένων αιτήσεων ανά σύμβουλο και ανά IP σε κάθε Περιφέρεια, χωρίς να λάβουμε μέχρι σήμερα απάντηση. Ο Υπουργός οφείλει να απαντήσει στα παραπάνω, για την ασφάλεια του Προγράμματος και των ωφελουμένων.
Κατά τα άλλα, προτείνουμε στον κ. Σκρέκα αν θέλει πράγματι η αναβολή αυτή να έχει αντίκρισμα, να αποδεχτεί την πρότασή μας για αύξηση του προϋπολογισμού στο σύνολο των Περιφερειών, για όσους δικαιούχους είχαν μπει ορθά στο σύστημα και άφησαν ψηφιακό ίχνος, αποκλείστηκαν όμως λόγω χρόνου και προϋπολογισμού. Αντίστοιχα θετικά παραδείγματα είχαμε στο παρελθόν σε προηγούμενες προκηρύξεις από Περιφέρειες της χώρας, όπου κινητοποιήθηκαν πόροι των ΠΕΠ, τα οποία μπορεί να αξιοποιηθούν. Σε αυτή την κατεύθυνση το ΥΠΕΝ οφείλει να εξασφαλίσει στη συνέχεια τους όρους, ώστε το σημαντικό και ωφέλιμο αυτό Πρόγραμμα να παραμείνει ανοιχτό, με συνεχή χρηματοδότηση.