Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2025

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ (Β΄Τιμ3,10-15)


“Οἵουςδιωγμοὺςὑπήνεγκα!ΚαὶἐκπάντωνμεἐρρύσατοὁΚύριος”

Ὀφείλομεν ὰδοξάσω μετὸν ἅγιο Θεό,ὁ ὁποῖος μᾶς ἀνέχεται,καὶ μᾶς ἐπιτρέπει γιὰ ἄλλη μία φορὰ στὴν ζωή μας, νὰ μποῦμε καὶ νὰ ζήσωμε τὴν εὐλογημένη καὶ κατανυκτικὴ περίοδο τοῦ Τριῳδίου. Ὁ κύκλος τῶν κινητῶν ἑορτῶν τοῦ Τριῳδίου ἀρχίζει σήμερα, Τελώνου καὶ Φαρισαίου, κορυφώνεταιστὴν ἑορτὴ τοῦ Πάσχα, καὶ κλείνει, ἡ μετά τὸ Πάσχα περίοδος τοῦ Πεντηκοσταρίου, τὴν Κυριακὴ τῶν Ἁγίων Πάντων.

Τὸ Τριῴδιο μᾶς προετοιμάζει γιὰ τὸ Πάσχα, πνευματικὰ ἀλλὰ καὶ ὑλικά,ψυχικὰ καὶ σωματικά. Αὐξάνονται οἱ ἀκολουθίες στοὺς ναούς. Μακραίνει ἡ διάρκεια τῶν ἀκολουθιῶν. Ὁ ἔλεγχος τῶν τροφῶν στενεύει, ἡ νηστεία γίνεται αὐστηρότερη καὶ οἱ ἡμέρες τῶν νηστειῶν, σὲ σχέσι μὲ τὶς ἄλλες σαρακοστές,εἶναι περισσότερες. Μὲ λίγα λόγια, μπαίνομε σὲ περίοδο ἔντονης πνευματικῆς προσπάθειας, ποὺ γίνεται, μερικὲς φορές, σκληρὴ δοκιμασία. Ὅσο ὅμως πιὸ ἔντονοςεἶναιὁἀγώνας,τόσοαὐξάνουνκαὶοἱ“ἐνισχύσεις”,δηλαδὴτὰμέσα ποὺμᾶςπαρέχειἡἁγίαμαςἘκκλησίαγιὰνὰφθάσωμεκαὶνὰἑορτάσωμε “ἀξίως τό τε σταυρώσιμον καὶ ἀναστάσιμον Πάσχα”.

Ἂς δοῦμε τὸν ἀπόστολο τῆς πρώτης αὐτῆς Κυριακῆς τοῦ Τριῳδίου. Θὰ διαπιστώσουμε ὅτι μᾶς δίνει τὴν πρώτη βοήθεια καὶ ἐνίσχυσι ποὺ μᾶς χρειάζεται.ἘμεῖςπαίρνομεδύναμιἀπὸτὸπαράδειγματοῦἀποστόλουΠαύλου. Ὁ Παῦλος θυμίζει στὸν μαθητή του Τιμόθεο τὶς δοικιμασίες ποὺ πέρασε στὴν Ἀντιόχεια, στὸ Ἰκόνιο καὶ στὰ Λύστρα. Τὰ παθήματα τοῦ Παύλου εἶναιγνωστὰ στὸν Τιμόθεο, γι’ αὐτὸ τοῦ λέγει συνοπτικά· “Οἷά μοι ἐγένοντο”, δηλαλὴ πόσακαὶτὶεἴδουςπαθήματαπέρασα.Καὶστὴνσυνέχειασυμπληρώνει·“Οἵους διωγμοὺς ὑπήνεγκα”, δηλαδὴ πόσους διωγμοὺς ὑπέφερα. Ἕνας Παῦλος δοκιμάζεται,παθαίνει,ὑποφέρει.ΚαὶεἶναιαὐτὸςποὺτὸνδιάλεξεὁΚύριοςγιὰ νὰγίνηἀπόστολοςτῶνἐθνῶν.Κοντὰὅμωςστὶςδοκιμασίεςκαὶτὶςθλίψειςἔχει μίαἄλληθαυμαστὴἐμπειρεία·“ΚαὶἐκπάντωνμεἐρρύσατοὁΚύριος”,δηλαδὴ ἀπὸ ὅλες τὶς δύσκολες καὶ κρίσιμες στιγμὲς ὁ Κύριος μὲ ἔσωσε. Ὅλα αὐτὰ δὲν εἶναι μιὰ κάποια διδασκαλία ἢ φιλοσοφία, ἀλλ’ εἶναι ἡ καθημερινὴ πρακτική, εἶναι ἡ ζωὴ τοῦ Παύλου, εἶναι ὅσα βιώνει σὲ κάθε λεπτὸ τῆς ζωῆς του. Ἔρχονται καὶ ἔχει τὶς δοκιμασίες του, ἀλλ’ ἔρχεται καὶ ἡ λύσις τῶν προβλημάτων ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Κύριο. Ὁ Παῦλος ἀπὸ μόνος του τίποτε δὲν μποροῦσε νὰ καταφέρη. Οἱ δυσκολίες, ποὺ δοκιμάζει, ἀνθρωπίνως εἶναι ἀνυπέρβλητες.ΒλέπειὅμωςσὲκάθεστιγμὴτὴνσωτήριαἐπέμβασιτοῦΚυρίου. Αἰσθάνεται τὴν λυτρωτικὴ καὶ σωτήρια παρουσία του. Καὶ αὐτὸ συμβαίνει σὲ κάθεπειρασμό.Τὸτονίζειαὐτὸὅτανσημειώνειἐκεῖνοτό“ἐκπάντων”,δηλαδὴ ἀπὸὅλεςἀνεξαιρέτωςτὶςδοκιμασίεςμὲἔσωσεὁΚύριος.

Ὁἀπόστολοςδντγράφειατγινὰἐπιδειχθκανκαυχηθ γράφειγινγίνουνσμςδηγςζως.Δνπάρχεινθρωποςστνγπο ν μν δοκιμάζεται. Πολ περισσότερο σχύει ατ γι τν πιστό. Διότι λέγειστν συνέχεια Παλος· “Πάντες ο θέλοντες εσεβς ζν ν Χριστ ησο διωχθήσονται”.Ατντνδήλωσιτοῦἀποστόλουμεςπρέπειντνλάβωμε πολ σοβαρ π’ ψι μας, διότι γι μς εναι γραμμένη, σ μς πευθύνεται. φο μίλησε γι τν δική του περίπτωσι τώρα στρέφει τν λόγο κα πευθύνεται στος πιστούς, κα μς προειδοποιε. σοι θέλουν ν ζήσουν μ εσέβεια, σύμφωνα μ τ θέλημα το ησο Χριστο, θ διωχθον, θ δοκιμασθον, θ πειρασθον. Σημειώνει δ χαρακτηριστικ κα γιος ωάννης Χρυσόστομος ρμηνεύοντας τ χωρίο· “Τ, τ λέγω ατ μόνο γι μένα; χι, λλ’ καθένας π ατος πο θέλουν ν ζήσουν μ εσέβεια θ διωχθον.Καδιωγμοςδῶὀνομάζειτςθλίψειςκατοςπόνους.Καδνεδα νθρωπο ν πορεύεται τν δρόμο τς ρετς χωρς ν χη λύπη, θλίψεις, πόνους, πειρασμούς”. Κα τ ξηγε γιατ συμβαίνει ατό. Λέγει· “Πς εναι δυνατν ν γίνεται διαφορετικά, φο πορεύεται τν στεν κα τεθλιμμένη δό;ξλλουατςκουσετνΚύριονλέγη·“ντκόσμθλψινξετε”. ΣτνκόσμοατθὰἔχετεθλίψειςεπεΚύριος,μωςσυγχρόνωςσυμπλήρωσε κα επε· “Ν χετε θάρρος, διότι γ νίκησα τν κόσμο”. Ν γιατ λέμε κα μες σήμερα τι, μόνον Κύριος ησος Χριστός εναι ατς πο μπορε ν μς βγάλη π τς δοκιμασίες, ν μς δώση δύναμι ν νικήσωμε τς θλίψεις. Εναι ατς πο νίκησε τν κόσμο κα λα τ κακ το κόσμου.

Ὅλη ἡ ζωὴ τῶν πιστῶν εἶναι ἀγώνας. Ὁ περίφημος ἐκεῖνος Ἰὼβ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης εἶπε· “Πειρατήριον ὁ βίος ἀνθρώπου ἐπὶ τῆς γῆς”. Δοκιμασία εἶναι ἡ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου πάνω στὴν γῆ. Πολὺ περισσότερο, πιὸ ἔντονη εἶναι, ἢ πρέπει νὰ εἶναι, τώρα ποὺ μπήκαμε στὸ Τριῴδιο. Λέγει ὁ Χρυσόστομος· “Πάλιν τὰ παρόντα ἀγών, πόλεμος, θλῖψις, στενοχωρία, πειρατήριον, τῶν ἀγώνων τὸ στάδιον”.

Ἀκόμαγνωρίζομεὅτι,ὅσοιἀπὸτοὺςἀνθρώπουςἀσχολοῦνταικαὶ εἰδικεύονται μὲ τὸν ἀθλητισμό, ὑποβάλλονται σὲ πολλὲς δοκιμασίες, σὲ ὑπερβολικοὺς κόπους. Μπαίνουνσὲ ἀναρίθμητες στερήσεις καὶ περιορισμοὺςτῶν ἀνέσεων, τῶν διασκεδάσεων. Ἐφαρμόζουν σκληρὲς δίαιτες. Καὶ ἂν τὰκάνουνὅλααὐτά,γιὰνὰἐπιτύχουνὑλικό,φθαρτὸκαὶπρόσκαιροβραβεῖο, ἐμεῖς οἱ πιστοί, γιατὶ νὰ μὴν ὑποστοῦμε θλίψεις καὶ δοκιμασίες, κόπους καὶ πόνους, προκειμένου νὰ ἐπιτύχωμε βραβεῖα ἄφθαρτα καὶ αἰώνια; Οἱἀσχολούμενοι μὲ τὰ σώματα “πάντες μὲν τρέχουσιν, εἷς δὲ λαμβάνει τὸβραβεῖον”. Οἱ πιστοὶ μὲ βοηθὸ τὸν νικητὴ τοῦ κόσμου Κύριον πάντες λαμβάνουν τὸ βραβεῖο. Ἀκούσαμε τὸν Παῦλο νὰ τὸ λέγη· Δὲν μένει παρὰ νὰ μοῦ δοθῆ τὸ στεφάνι τῆς δικαιοσύνης, ποὺ θὰ μοῦ τὸ ἀποδώσει ὁ Κύριος κατὰ τὴν ἡμέρα ἐκείνη. Τὸ στεφάνι αὐτὸ τὸ δικαιοῦνται καὶ ὅλοι ὅσοι ἔχουν ἀγαπήσει τὴν ἐπιφάνεια τοῦ Κυρίου.

Τὸ κατανυκτικὸ Τριῴδιο εἶναι μία ἀκόμη εὐκαιρία νὰ δείξωμε τὴν ἀγάπη μας στὸνΚύριο.Θὰμᾶςκοστίσει,θὰκουρασθοῦμε,θὰπονέσουμε,θὰ δοκιμασμοῦμε. Ἀλλὰ μὲ τὴν χάρι καὶ βοήθεια τοῦ Κυρίου θὰ διανύσουμε τὴν περίοδο αὐτὴ ἀγωνιζόμενοι. Ἡ Ἐκκλησία μας αὐτὴν τὴν περίοδο ἁπλώνει μπροστά μας πολλὲς χάρες. Κοπιάζομε καὶ ἐπιμένομε στὸν ἀγῶνα. Προσμένομε τὸνθρίαμβοτῆςζωῆςκατὰτοῦθανάτου.Θρηνοῦμεγιὰτὶςπτώσειςμας,ἀλλὰ καὶ χαιρόμαστε γιὰ τὴν ἄφεσι ποὺ μᾶς χαρίζει ἡ βίωσις τῆς μετανοίας. Ἡ χαρμολύπη εἶναι μοναδικό βίωμα μέσα στὴν Ἐκκλησία, εἶναι μέρος τοῦΤριῳδίου. Εἶναι ἡ χαρὰ τῆς νίκης.