Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2024

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΗ΄, (Β΄Κορ 9,6-11)

« σπείρων φειδομένως φειδομένως κα θερίσει,

κα σπείρων π’ ελογίαις π’ ελογίαις κα θερίσει»

« σπείρων φειδομένως φειδομένως κα θερίσει, κα σπείρων π’ ελογίαις π’ ελογίαις κα θερίσει». ποιος σπέρνει μ τσιγκουνιά, λιγοστ κα θ θερίσει, κα ποιος σπέρνει φθονα, πλούσια θ θερίσει. Πρν π τν μηχανοποίησι τν γροτικν καλλιεργειν, γεωργς σπερνε ρίχνοντας τν σπόρο μ τ χέρι του. Κα σο ραιο και λιγοστο ταν ο σπόροι τόσο ραι ταν κα τ στάχυα γι θέρισμα. ντίθετα φθονη κα πλούσια σπορ φερνε κα πλούσια σοδειά. π τν γεωργικ ζω μεταφέρεται πόστολος Παλος στν πνευματικ βίο τν πιστν, διότι δν χει σκοπ ν κάνη μαθήματα γεωπονίας. πόστολος θέλει, μ τν γνωστ π τν γεωργία εκόνα, ν θήση τος πιστος ν πολλαπλασιάσουν τς γαθοεργίες.

Ατ εναι τ να μέλημα το ποστόλου. Ο πιστο δν μπορον ν μν νδιαφέρονται γι τν συνάνθρωπό τους πο πάσχει δοκιμάζεται π προβλήματα. Δν μπορε λλος ν περισεύη κα λλος ν λιμοκτον. λατρεία πρς τν Κύριο ποτυπώνεται κα ξωτερικεύεται στ νδιαφέρον μας γι τόν «πλησίον». Δν μπορε ν εναι κάποιος πιστς κα ν μν νδιαφέρεται γι τν συνάνθρωπό του. Στ εαγγέλιο τς Κρίσεως, πο τ κομε τν Κυριακ τν πόκρεω, φαίνεται ξεκάθαρα τι σα προσφέρομε στν συνάνθρωπό μας τ προσφέρομε στν διο τν Κύριο. πίστις το χριστιανο πιβεβαιώνεται π τν γάπη πο κφράζει πρς τν συνάνθρωπό του μ τ καλ ργα. Κα πόστολος Παλος δν θ μποροσε ν μν νδιαφερθ γι τ μεγάλο ατ θέμα.

τσι διδάσκει τν μαθητή του Τίτο ν προτρέπη τος πιστος ν κάνουν γαθοεργίες. Γράφει σχετικά· «Ν φροντίζουν, σοι χουν πιστεύσει στν Θεό, ν μ μένουν στν πλ μόνο πίστι, λλ ν πρωτοστατον μ ζλο στ καλ ργα, διότι ατ τ ργα εναι φέλιμα στος νθρώπους». Κα παναλαμβάνει στν δια πιστολ πι πιτακτικά· «Ν φροντίζουν κα λοι ο δικοί μας ν πρωτοστατον στ καλ ργα, κα μάλιστα στς πείγουσες νάγκες τν δελφν, κα ν μ μένουν καρποι». ταν γράφη, τι τ καλ ργα εναι φέλιμα, θέλει ν τονίση τι δν φελεται μόνον εεργετούμενος λλ κα ατς πο εεργετε. Θεός νταποδίδει. νταποδίδει κα μάλιστα πολλαπλάσια γι σα δίδει κανείς. γιος ωάννης Χρυσόστομος ρμηνεύοντας τ σχετικ χωρίο τονίζει τι πόστολος δν πέλεξε σκοπα τν εκόνα τς σπορς. Στν σπορ νας σπόρος ποδίδει λλοτε ξήντα κα λλοτε κατ λλους σπόρους. τσι κα γι τς γαθοεργίες θερισμς θ εναι πλούσιος. Σ κάθε περίπτωσι «τατα, δηλαδ ο γαθοεργίες, στ τ καλ κα φέλιμα τος νθρώποις».

μως μεγαλύτερη βαρύτητα δίδεται χι στν ριθμό, δηλαδ στν ποσότητα τν γαθοεργιν, σο στν ποιότητα, δηλαδ στν τρόπο μ τν ποο γίνονται. «καστος καθς προαιρεται τ καρδί, μ κ λύπης ξ νάγκης». καθένας μ καλ διάθεσι τς καρδις του ν γαθοεργ, χι π λύπη π νάγκη. Μ λλα λόγια τ κίνητρο γι τν γαθοεργία δν μπορε ν εναι λύπη, ατ πο λέγεται οκτος, οτε πολ περισσότερο νάγκη. Διότι γαθοεργία πο γίνεται π οκτο λύπη προσβάλλει κα στενοχωρε τν πάσχοντα. Κα τσι ντ ν γίνεται κάτι καλ γίνεται ατία θλίψεως. Γι τν Χριστιαν να εναι τ κίνητρο τς γαθοεργίας, γάπη. Χωρς τν γάπη γαθοεργία χάνει τν ξία της κα τν θικ βαρύτητα. Κα τελικ μία τέτοια γαθοεργία δν χει κα τν νταμοιβ π τν Θεό. Στν περίπτωσι, γι παράδειγμα, πο μς κλέβουν κα μς φαιρον γαθ παρ τν θέλησί μας, δν κάνομε γαθοεργία, στω κα ν ο κλέφτες χουν τν νάγκη τν δικν μας γαθν. Τ θμα τς κλοπς δν εναι σ καμμία περίπτωσι λεήμων, πο βοηθάει τν νήμπορο. στέρησις τν γαθν μας π τος κλέφτες δν εναι γαθοεργία. ντίθετα στέρησις τν γαθν μας μ τν δική μας βούλησι εναι ελογημένη λεημοσύνη, διότι δν γίνεται π λύπη π νάγκη, λλ γίνεται π τν προαίρεσι τς καρδις μας σύμφωνα μ τ θέλημα το Θεο. Οτε βεβαίως νάγκη, ταν δν μπορομε ν ποφύγουμε ν δώσουμε, , τ χειρότερο, ν φανομε στ μάτια τν νθρώπων, τι εμαστε φιλάνθρωποι, μς κάνει λεήμονες.

Μέτρο συγκρίσεως γι ν ξιολογήσωμε τν λεημοσύνη, κα τν κάθε λλη γαθοεργία, εναι περίπτωσις πο ναφέρει Κύριος μ τ δίλεπτο τς χήρας. δωσε μόνον δύο λεπτά, ποσ μηδαμιν μπροστ στ ποσ πο δωσαν ο πλούσιοι, λλ’ Κύριος θεώρησε τ δόσιμο τς χήρας μεγαλύτερο π τ μεγάλα ποσ τν πλουσίων, διότι χήρα τ δωσε μ τν καρδιά της, ν ο λλοι δίνανε γι ν τος θαυμάζουν ο νθρωποι, τ δίνανε γι ν κάνουν πίδειξι.

ξία δν χει ν δίνωμε πολλς φορς πολλ πράγματα, λλ πς τ δίνομε. «καστος καθς προαιρεται τ καρδί, μ κ λύπης ξ νάγκης», φωνάζει πόστολος, κα συμπληρώνει· «λαρν γρ δότην γαπ Θεός». Θες πιβραβεύει τν δότη πο χαίρεται μ τν γαθοεργία. πιβραβεύει κενον πο εχαριστεται ν βοηθάη τν πάσχοντα συνάνθρωπό του. κενον πο θεωρε τι τ γαθά του εναι το Θεο δρα κα ατς πλς τ διαχειρίζεται «ς πιστς οκονόμος».

λόγος το Θεο εναι σαφς κα ξεκάθαρος. Ο πιστο γι ν χουμε τν ελογία το Θεο πρέπει ν εμαστε γενναιόδωροι κα πλούσιοι σ ργα γάπης. νεξάρτητα π τν οκονομικ κατάστασι το καθενός. γαθοεργία δν προϋποθέτει καλ οκονομικ κατάστασι. λοι μπορομε ν χουμε, χι πολλ λικ γαθ, λλ περίσσευμα καρδις, περίσσευμα γάπης. Πρς τν κατεύθυνσι ατ διδάσκει, νουθετε, προτρέπει σ κάθε εκαιρία πόστολος Παλος. Κα τ λεπτ σημεο στς γαθοεργίες δν εναι ποσότητα λλ ποιότητα. Κα χρειάζεται διαίτερη προσοχ γι τν τρόπο, μ τν ποο γίνονται. Μ κίνητρο κα δηγ τν γάπη καλύπτονται ο νάγκες τν συνανθρώπων μας.

Πάντα μ καλ διάθεσι καρδις, μ τν θέλησί μας αξάνομε τς γαθοεργίες μας. Ατς κα εναι φέλιμες στος νθρώπους κα ο πιστο πο τς νεργον δν μένουν πρακτοι. Προσέχομε δ διαιτέρως γι τν τρόπο μ τν ποο τς τελομε, στε χωρς ν προσβάλλουμε τν συνάνθρωπό μας, ν κερδίζωμε ς λαρο δότες τν γάπη το Θεο.