Η νοημοσύνη των δυσλεξικών είναι κανονική. Η δυσλεξία δεν οφείλεται σε
προβλήματα όρασης και ούτε έχει σχέση με τεμπελιά.
Περίπου 10% του πληθυσμού πάσχει από δυσλεξία. Το 4% παρουσιάζει
σοβαρής μορφή δυσλεξία ενώ το 6% έχει περιορισμένα προβλήματα.
Η δυσλεξία δεν εκδηλώνεται με τον ίδιο τρόπο σε αυτούς που πάσχουν. Μερικοί παρουσιάζουν δυσκολίες με το διάβασμα και την ορθογραφία ενώ άλλοι δυσκολεύονται να χρησιμοποιούν ορθά τις λέξεις, να γράφουν ή να διαχωρίζουν το αριστερό από το δεξιό. Στις σοβαρότερες περιπτώσεις μπορεί να υπάρχουν προβλήματα της συγκέντρωσης και του συντονισμού.
Πρόκειται για μια μαθησιακή δυσκολία που οφείλεται σε δυσκολίες του
εγκεφάλου στο να αποθηκεύει, να επεξεργάζεται και να μεταδίδει πληροφορίες.
Πιστεύεται ότι είναι μια συγγενής και αναπτυξιακή ανωμαλία του εγκεφάλου.
Υπάρχουν οικογένειες με ιστορικό δυσλεξίας. Έχουν αναγνωρισθεί γονίδια
που θεωρούνται ότι είναι υπεύθυνα για τη διαταραχή στις οικογένειες με ιστορικό
δυσλεξίας.
Φαίνεται ότι η δυσλεξία οφείλεται σε ανωμαλίες πολλών γονιδίων.
Ερευνητές από την ιατρική σχολή του Yale, αναγνώρισαν πρόσφατα ότι μια
μεταλλαγμένη μορφή του γονιδίου DCDC2 που βρίσκεται στο χρωμόσωμα 6, μπορεί να
είναι υπεύθυνο για μέχρι 20% των περιπτώσεων δυσλεξίας.
Είναι πολύ πιθανό ότι η δυσλεξία δεν οφείλεται σε ανωμαλίες μόνο ενός
γονιδίου. Ερευνητές από τη Σουηδία και τη Φινλανδία, ανακάλυψαν ότι το γονίδιο
ROBO1 που βρίσκεται στο χρωμόσωμα 3, σχετίζεται επίσης με τη δυσλεξία.
Η αναγνώριση γονιδίων που ευθύνονται για τη δυσλεξία μπορεί να έχει
σημαντικές προεκτάσεις. Αρχικά αυτό θα ήταν δυνατό να αποτελεί ένα εργαλείο για
την ορθή και έγκαιρη διάγνωση. Τα παιδιά με δυσλεξία θα αναγνωρίζονταν με
αντικειμενικό τρόπο πιο γρήγορα γεγονός που θα επέτρεπε νωρίτερα την
ολοκληρωμένη θεραπευτική αντιμετώπιση.
Η δυσλεξία μπορεί να υπάρχει σε ανθρώπους όλων των κοινωνικών
στρωμάτων. Υπάρχουν παραδείγματα εξαιρετικά επιτυχημένων ανθρώπων και ιδιοφυών
που ήσαν δυσλεκτικοί όπως ο Αϊνστάιν, ο Τσόρτσιλ και άλλοι.
Η δυσλεξία διαρκεί για όλη τη ζωή και αναγνωρίζεται σε παιδιά
προσχολικής και σχολικής ηλικίας, σε έφηβους και σε ενήλικες. Με ειδική
προσέγγιση και βοήθεια, οι δυσλεξικοί όλων των ηλικιών, μπορούν να μαθαίνουν
και να αποδίδουν αποτελεσματικά.
Έχει παρατηρηθεί ότι οι δυσλεξικοί παρουσιάζουν από τη μια ένα σύνολο
δυσκολιών ενώ από την άλλη πιθανόν να έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρίσματα.
Οι δυσκολίες που πιθανόν να παρουσιάζουν οι
δυσλεξικοί περιλαμβάνουν: Διστακτικότητα στο διάβασμα Λάθη στο διάβασμα που καθιστούν την κατανόηση
δύσκολη Δυσκολίες με τις ακολουθίες γραμμάτων και
λέξεων, με την ορθή σειρά των ημερομηνιών Δυσκολίες οργάνωσης και διαχείρισης του χρόνου Δυσκολίες στην οργάνωση των σκέψεων Λάθη στην ορθογραφία Τα ιδιαίτερα χαρίσματα που πιθανόν να έχουν οι
δυσλεξικοί περιλαμβάνουν: Καινοτομικοί διαλογισμοί και σκέψεις Εξαιρετική ικανότητα στην επίλυση προβλημάτων Πολύ καλή διαίσθηση στην επίλυση προβλημάτων Δημιουργικότητα Ικανότητα για παράλληλη και πολύπλευρη σκέψη |
Είναι σημαντικό να γίνεται όσο το δυνατό συντομότερα στο σχολείο η
διάγνωση της δυσλεξίας.
Η ολοκληρωμένη αντιμετώπιση βοηθά τα παιδιά να αναπτύσσουν δεξιότητες
που τους επιτρέπουν να ξεπερνούν το πρόβλημα και έτσι να φτάνουν στο μέγιστο
των δυνατοτήτων τους.