Παρασκευή 11 Αυγούστου 2017

Αγοράζοντας καινούριο ποδήλατο δρόμου

Κείμενο: Cyclist Team
Δεν υπάρχει καλύτερη περίοδος για να αποφασίσετε την αγορά ενός καινούριου ποδηλάτου. Σήμερα, οι κατασκευαστές ποδηλάτων προσφέρουν μια μεγάλη σειρά από μοντέλα σε διάφορες τιμές οι οποίες μπορούν να ικανοποιήσουν όλες τις τσέπες. Επίσης, οι εταιρίες αναταλλακτικών κατασκευάζουν και προσφέρουν μια τεράστια γκάμα τροχών, φρένων και συστημάτων ταχυτήτων που λειτουργούν καλύτερα από ποτέ. Οι επιλογές είναι τόσες πολλές και η ποιότητα τόσο καλή που εγγυούνται μια ευχάριστη ποδηλατική εμπειρία.
Για να σας βοηθήσουμε στην επιλογή σας, ετοιμάσαμε για σας έναν όσο το δυνατό πιο περιεκτικό οδηγό ώστε να μπορέσετε να βρείτε το ποδήλατο δρόμου που ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες σας. Εξηγούμε τις αποφάσεις τις οποίες θα πρέπει να πάρετε και προσφέρουμε συμβουλές για τα πάντα, από τα διάφορα υλικά που είναι φτιαγμένος ο σκελετός του ποδηλάτου, τις ρόδες, τις ταχύτητητες και τις επιλογές που έχετε όσον αφορά τις σειρές ανταλλακτικών. Πρίν όμως ξεκινήσετε, θα πρέπει να απαντήσετε πρώτα κάποιες δικές σας προσωπικές ερωτήσεις.
Απαντήστε στις ερωτήσεις
Πριν επισκεφτείτε οποιοδήποτε κατάστημα ποδηλάτων σκεφτείτε λίγο για το πως θα χρησιμοποιήσετε το ποδήλατο αφού το αγοράσετε. Ρωτήστε τον εαυτό σας ορισμένες ερωτήσεις για να βρείτε πιο είναι το σωστό ποδήλατο για σας.
Είστε νέος ποδηλάτης;
Θέλετε να βελτιώσετε τη φυσική σας κατάσταση;
Σας ενδιαφέρουν τα ποδηλατικά tours;
Προπονήστε για έναν συγκεκριμένο αγώνα ή γεγονός;
Ξεκινάτε την αγωνιστική ποδηλασία ή το τρίαθλο;
Σκέφτεστε το ποδήλατο ώς μέσο μεταφοράς (σπίτι/δουλειά)
Σκεφτείτε πόσες φορές την εβδομάδα θα γυμνάζεστε και πόσα χιλιόμετρα θα καλύπτετε. Επίσης συνυπολογίστε άλλες τάσεις που έχετε σαν άτομο και τις προσωπικές σας αγοραστικές συνήθειες. Για παράδειγμα, είστε άνθρωποι που πάντα αναζητάτε την υψηλότερη ποιότητα, ή είστε από τους ανθρώπους που ψάχνουν για κάτι ενδιάμεσο, όπως μια καλή σχετικά ποιότητα σε μια λογική προς χαμηλή τιμή; Σας ενθουσιάζουν οι τελευταίες τεχνολογίες και όλα τα νέα «μικρο-εξαρτήματα» αυτών, ή είστε ευχαριστημένοι και με τα πιο απλά και δοκιμασμένα; Επιπλέον είναι πολύ σημαντικό να ξέρετε πόσα χρήματα θέλετε να διαθέσετε για το νέο σας ποδήλατο. Αυτό θα σας βοηθήσει να συγκεντρωθείτε στα κατάλληλα μοντέλα γύρω από το οικονομικό σας budget.
Απαντώντας σε αυτές τις ερωτήσεις θα σας βοηθήσει όταν θα πάτε στο κατάστημα ποδηλάτων της γειτονιά σας να κάνετε τη σωστότερη επιλογή.
Μεταβλητές της σημερινής αγοράς του ποδηλάτου δρόμου
Υπάρχουν πολλές μεταβλητές στην απόφαση σας να αγοράσετε ένα ποδήλατο δρόμου. Στη συνέχεια αυτού του άρθρου θα εξηγήσουμε μερικές από αυτές έτσι ώστε να κάνουμε ευκολότερη την διαδικασία επιλογής του ποδηλάτου των ονείρων σας!
Σκελετός ποδηλάτου & υλικό κατασκευής
Παρ' όλα τα «παράξενα» υλικά, όπως πλαστικό και μπαμπού, από τα οποία έχουν κατασκευαστεί σκελετοί ποδηλάτων με το πέρασμα των χρόνων, σήμερα τα ποδήλατα δρόμου κατασκευάζονται από ένα ή από το μίγμα των παρακάτω τεσσαρών υλικών: ατσάλι, αλουμίνιο, τιτάνιο, και νήματα άνθρακα.
Πρώτα από όλα είναι χρήσιμο να γνωρίζετε ότι τα καλά ποδήλατα είναι κατασκευασμένα από όλα τα παραπάνω υλικά. Επίσης, δύο ποδήλατα τα οποία είναι φτιαγμένα από τα ίδια ακριβώς υλικά μπορεί να έχουν δύο εντελώς διαφορετικές συμπεριφορές κατά την οδήγησή τους εξαιτίας της γεωμετρίας, το «δέσιμο», το σχήμα των σωλήνων, και τη διαφορετική επεξεργασία αυτών, όπως για παράδειγμα την ενίσχυση τους με διάφορους και διαφορετικούς τρόπους. Γι' αυτό άλλωστε το λόγο είναι σημαντικό να δοκιμάζετε πρώτα το ποδήλατο που σκέφτεστε να αγοράσετε.
Μια χρήσιμη συμβουλή όσον αφορά τον έλεγχο του σκελετού: Κοιτάξτε για ένα αυτοκόλλητο στον κάθετο σωλήνα του ποδηλάτου προς το πάνω, κοντά στη σέλα, ή προς τα κάτω κοντά στους δίσκους. Πολλές φορές οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν τέτοια αυτοκόλλητα γιατί εξηγούν τη μάρκα και το υλικό από το οποίο κατακευάστηκε ο σκελετός.
Σκελετός ποδηλάτου - Ατσάλι
Το πιο παραδοσιακό υλικό για την κατασκευή ποδηλατικών σκελετών εδώ και 100 περίπου χρόνια είναι το ατσάλι. Πολλοί τύποι ατσάλινων σκελετών είναι σήμερα διαθέσιμοι στην αγορά. Το ατσάλι είναι εύκολο να λυγίσει και να σχηματιστεί ανάλογα με τις ανάγκες. Επίσης, έχει πολύ καλή συμπεριφορά στο δρόμο, είναι ανθεκτικό, επισκευάζεται εύκολα και είναι οικονομικό. Από την άλλη, το ατσάλι είναι ευαίσθητο στη σκουριά αν δεν προσεχθεί (συνήθως όταν φύγει το χρώμα που το προστατεύει από αυτή).
Ποδήλατα αρχαρίων με ατσάλινο σκελετό είναι συνήθως λιγότερο εκλεπτυσμένα από αυτά που προτιμούν και χρησιμοποιούν οι πιο προχωρημένοι ποδηλάτες ή λάτρες του ατσαλιού. Συνεπώς είναι και πιο φτηνά. Η οικονομικότερη όμως λύση που προσφέρουν οι συγκεκριμένοι ατσάλινοι σκελετοί δίνουν τη δυνατότητα για την αγορά ενός καλύτερου σετ ανταλλακτικών που μπορούν να συνδιαστούν με έναν χαμηλής ποιότητας ατσάλινο σκελετό.
Υψηλότερης ποιότητας ατσάλινοι σκελετοί ενσωματώνουν, πολύ καλό σχεδιασμό, υψηλών προδιαγραφών «δεσίματα», και πολύ καλύτερα κράματα στους σωλήνες. Ένα πολύ διαδομένο και υψηλής ποιότητας ατσάλι για σκελετούς ποδηλάτων είναι το αμερικάνικο ατσάλι SAE 4130, γνωστότερο ως «χρωμομόλυβδος», ή «chromoly». Υπάρχουν βέβαια και άλλα κράματα τα οποία προσφέρουν οι προμηθευτές σωλήνων στην αγορά όπως οι Columbus, Reynolds, κ.α. Σκελετοί φτιαγμένοι από αυτά τα υλικά είναι γνωστοί για την καλή ανταπόκριση και την άνεσή τους κατά την οδήγηση.
Το ατσάλι είναι εξαιρετικό υλικό για την κατασκευή πιρουνιών (ποδηλατικών πάντα). Μπορεί να πάρει εύκολα διάφορα σχήματα, ακόμη και αεροδυναμικά. Είναι πολύ ανεκτικό και απορροφά τους κραδασμούς σε ανώμαλο δρόμο το οποίο κάνει την οδήγηση πιο ξεκούραστη στα χέρια. Τα ατσάλινα πιρούνια είναι πιο βαριά από αυτά που είναι φτιαγμένα από ελαφρύτερα υλικά όπως το αλουμίνιο και τα ανθρακονήματα.
Σκελετός ποδηλάτου - Αλουμίνιο
Το αλουμίνιο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην κατασκευή ποδηλατικού σκελετού το 1895. Όμως, δεν χρησιμοποιήθηκε ευρέως μέχρι και το 1980 όταν άρχισε να διαδίδετε η ιδέα για την κατασκευή σκελετών με σωλήνες μεγάλης διαμέτρου. Σήμερα το αλουμίνιο είναι το πιο διαδομένο υλικό σκελετών ποδηλάτου. Και όπως συμβαίνει και με το ατσάλι, όσο περισσότερα κανείς διαθέτει, τόσο καλύτερη η ποιότητα και κατασκευή των σωλήνων του σκελετού.
Όταν πρωτοεμφανίστηκε το αλουμίνιο στην αγορά, η κοινή παραδοχή ήταν ότι προκαλούσε πολλούς κραδασμούς και ήταν περισσότερο ενοχλητικό στην οδήγηση από άλλα υλικά. Σήμερα βέβαια αυτό πλέον δεν ισχύει εξαιτίας των νέων κραμάτων αλουμινίου όπως επίσης και τις βελτιωμένες τεχνικές κατασκευής των σωλήνων.
Σήμερα το αλουμίνιο είναι το πιο ελαφρύ από όλα τα άλλα υλικά, πιο ελαφρύ ακόμη και από τον άνθρακα και το τιτάνιο. Αυτό κάνει το αλουμίνιο εξαιρετική επιλογή για αγώνες. Ένα άλλο πλεονέκτημα του αλουμινίου είναι ότι δεν σκουριάζει.
Υπάρχουν διάφοροι τύποι σκελετών αλουμινίου που χρησιμοποιούνται από τους κατασκευαστές. Μερικοί από τους πιο γνωστούς είναι οι 6061 και 7005, αριθμοί που αναφέρονται στα κράματα του αλουμινίου όπως το μαγνήσιο, τη σιλικόνη και τον ψευδάργυρο (καθαρό αλουμίνιο δεν είναι αρκετά δυνατό για χρήση ποδηλάτου).
Τα αλουμινένια πιρούνια είναι συνήθως σκληρά και ελαφριά, και μπορούν να πάρουν διάφορα αεροδυναμικά σχήματα.
Σκελετός ποδηλάτου - Τιτάνιο
Το τιτάνιο είναι ένα από το πιο ανθεκτικά αλλά και πιο ακριβά υλικά. Πολλοί ποδηλάτες και ειδικοί πιστεύουν ότι το τιτάνιο συνδιάζει τα καλύτερα χαρακτηριστικά όλων των άλλων υλικών. Συναγωνίζεται το αλουμίνιο στο βάρος και είναι όσο «άνετο» στην οδήγηση όπως το ατσάλι. Κατά πολλούς χρήστες του τιτανίου, ο σκελετός από τιτάνιο είναι «ζωντανός» και σε «σπρώχνει», δίνοντας περισσότερη δύναμη, σε κάθε πεταλιά σου.
Οι δύο πιο γνωστοί τύποι τιτανίου είναι οι 3ΑΙ/2.5V και 6ΑΙ/4V. Οι τύποι αυτοί αναφέρονται στο ποσοστό κράματος αλουμινίου (ΑΙ) και βαναδίου (V) που χρησιμοποιείται στο τιτάνιο. Το 6ΑΙ/4V είναι πιο ακριβό, ελαφρύτερο, και σκληρότερο. Παρ' όλα αυτά, και τα δύο αυτά κράματα τιτανίου είναι πάρα πολύ καλά και μπορούν μάλιστα να χρησιμοποιηθούν συνδιαστικά σε ένα σκελετό αλουμινίου.
Μόνο ορισμένες εταιρίες κατασκευάζουν πιρούνια τιτανίου εξαιτίας του υψηλού κόστους κατασκευής τους. Επίσης, τα πηρούνια τιτανίου χρειάζονται κάποια επιπλέον ενίσχυση στο πάνω μέρος τους και αυτό τα καθιστά πιο βαριά από άλλους ανταγωνιστές τους. Αυτοί οι δύο λοιπόν παράγοντες, κόστος και βάρος είναι και οι λόγοι για τους οποίους θα δείτε σκελετούς τιτανίου να πωλούνται με πηρούνια από ανθρακονήματα.
Σκελετός ποδηλάτου - Ανθρακονήματα
Ανθρακονήματα (ονομάζονται επίσης και «άνθρακας» ή «γραφίτης») είναι σχετικά ένα νέο υλικό και πολύ μοναδικό μια και δεν είναι μέταλλο. Είναι ένα υλικό το οποίο εμποτίζεται με μια ειδική κόλλα, η οποία επιτρέπει το σχηματισμό και τη συγκόλληση (ένωση) των ανθρακονημάτων. Σκελετοί από ανθρακονήματα είναι υπερβολικά ελαφρείς, σκληροί, και ανθεκτικοί. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των ανθρακονημάτων είναι ότι μπορούν να επεξεργαστούν, τροποποιηθούν και να σχηματιστούν με αμέτρητους τρόπους, το οποίο σημαίνει ότι μπορούν να προσαρμοστούν από τους κατασκευαστές τους ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύψουν.
Όπως και το τιτάνιο, η κατασκευή τους είναι λίγο περίπλοκη και επειδή υλικά σαν τα ανθρακονήματα είναι ακριβά, οι σκελετοί από ανθρακονήματα είναι από τις ακριβές επιλογές στο χώρο των σκελετών ποδηλάτου.
Τα ανθρακονήματα είναι πολύ διαδομένο υλικό για πιρούνια εξαιτίας της φυσικής τους δυνατότητας να απορροφούν τους κραδασμούς ενώ προσφέρουν άνεση στο χειρισμό κατά την οδήγηση. Παρ' όλα αυτά, δεν είναι και η καλύτερη επιλογή για πιο βαρείς ή επιθετικούς στην οδήγηση ποδηλάτες. Είναι όμως εξαιρετική επιλογή εάν κάποιος θέλει ένα πάρα πολύ ελαφρύ ποδήλατο μια και υπάρχουν πιρούνια εξολοκλήρου κατασκευασμένα από ανθρακονήματα τα οποία ζυγίζουν περίπου 250 γραμμάρια.
Οι ταχύτητες του ποδηλάτου
Όποια και να είναι η επιλογή σας όσον αφορά το σκελετό του ποδηλάτου, η εμπειρία σας δεν θα είναι το ίδιο απολαυστική αν το σετ των ταχυτήτων το οποίο θα έχει το ποδήλατό σας δεν είναι το κατάλληλο. Ευτυχώς, υπάρχουν αρκετές επιλογές στο εμπόριο οι οποίες είναι κατάλληλες και για τις δικές σας ανάγκες.