Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025

Ἡ ἑορτὴ τῆς ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ φέτος γίνεται ἡμέρα Κυριακή 14.9.25 (Α΄Κορ. 1,18-24)


λόγος γρ το σταυρο τος μν πολλυμένοις μωρία στί,

τος δ σζομένοις μν δύναμις Θεο στι”

Κα πάλιν, πειδ μεγάλη ορτ τς ψώσεως το τιμίου σταυρο γίνεται φέτος μέρα Κυριακή, τ ποστολικ νάγνωσμα δν εναι π τν σειρ το Κυριακοδρομίου, λλ το Μηνολογίου.

Κα πρώτη φρσις το κειμένου μο δίνει τν φορμ το συντόμου  λόγου, κα παρακαλ τν γάπη σας ν κούσετε μ καλ διάθεσι.

πολλύμενοι κα σωζόμενοι! ατο πο χάνονται κα ατο πο σώζονται. Γι ν καταλάβουμε καλύτερα τν ντίθεσι πο χουν ο δύο ατς λέξεις ς νατρέξουμε στν ορτ τς παπαντς, κατ τν ποία κομε ναν λόγο π τν πέργηρο προφήτη Συμεών, ποος φωτισμένος π τ γιο Πνεμα επε τ λόγια γι τν προσφερόμενο Χριστό· «δο οτος κεται ες πτσιν κα νάστασιν πολλν ν τ σραλ κα ες σημεον ντιλεγόμενον» (Λκ 2,34). Μ λλα λόγια θ βλέπουν κα θ κονε ο νθρωποι γι τν Χριστό, κα σοι δν θ τν πιστεύουν, θ χάνονται πίπτοντες, κα σοι θ τν ποδέχονται θ νέρχονται σωζόμενοι.

Θ μποροσε Θες ν κάνη λους τος νθρώπους πιστούς κα ν τν ποδέχωνται λοι. Δν τ κανε ατό, διότι σέβεται πόλυτα τν λευθερία το νθρώπου. σοι θέλουν, σοι πιστοί, ατο κα θ σώζωνται, ατο θ γίνωνται πολτες τς βασιλείας τν ορανν.

Τ κρίσιμο σημεο, τ σημεο π τ ποο κρίνεται νθρωπος εναι Σταυρς το Κυρίου. Τ κήρυγμα το Σταυρο, διδασκαλία το Χριστο, κατ τν πόστολο Παλο, κούγεται ς «μωρία». Κα τοτο διότι σταυρικς θάνατος ταν πι τιμωτικός, κα πιλεγόταν γι τος κακούργους, τος ληστές, κα σους πρεπε ν τιμωρήσουν μ τ πι φτικτ κα δυνηρ θάνατο. Σταυρικ θάνατο πιφύλαξαν ο ν-θρωποι γι τν Κύριό μας ησο Χριστό. Κα τ παράξενο κα θαυμα-στ κα παράδοξο εναι τι ο πόστολοι, ο πρτοι πο διεκήρυξαν στν κόσμο τν πίστι στν Χριστό, κήρυτταν «ησον Χριστν κα τοτον σταυρωμένον», κα καλοσαν τος νθρώπους ν ποδεχθον κα ν πιστέψουν ς ρχηγ θρησκείας, ναν πο πέθανε πάνω στν Σταυρό! Παράλογο κα ντιδεοντολογικ τ κήρυγμα κα τ κάλεσμα τν νθρώπων π τος ποστόλους, ν ποδεχθον ς σωτρα Θε να σταυρωμένο κακοργο. Κα τ πι παράδοξο κα θαυμαστ εναι τι τν πρώτη μέρα το κηρύγματος το Σταυρο τ κουσαν κα τ ποδέχθηκαν κα γίνανε ο πρτοι πιστο Χριστιανοί, κα ταν περισσότεροι π τρες χιλιάδες νθρωποι, πο ποτέλεσαν κα τν πρώτη κκλησία. Ατ εναι δύναμις το Σταυρο, πο μεταβάλλει τν νθρωπο, πο σώζει τν νθρωπο, πο γιάζει τν νθρωπο κα τν εσάγει στν βασιλεία τν ορανν.

Ο πιστο στηριζόμαστε στν Στρυρό, διότι πιστεύομε τι δύναμίς του μς σώζει π κάθε κακ κα δυσάρεστο πο συναντμε. Παλαιό-τερα ο πλοϊκο ξεπροβόδιζαν τ παιδιά τους στν δουλει, στ στρα-τό, στν μετανάστευσι, μ τ λόγια· «Παιδί μου, κάνε τ σταυρό σου κα προχώρα, μ φοβσαι». λλ πέρα π τος διάφορους κινδύνους κα δυσκολίες, Σταυρς εναι μεγάλη κα πανίσχυρη δύναμις ναντίον τν πονηρν πνευμάτων κα λως τν κακν. Δι κα κκλησία μας ψάλλει· «Κύριε, πλον κατ το διαβόλου τν σταυρόν σου μν δέδω-κας». Τ δ σημεον το σταυρο σημαδεύει κα σφραγίζει τν νεοεισερ-χόμενο στν κκλησία μ τν βάπτισι. Χρίεται δολος το Θεο λαιον γαλλιάσεως. χρσις ατ εναι νεξάληπτη δι παντός. Κα π τότε Σταυρς συνοδεύει τν πιστ σ λη του τν ζώη, κα Σταυρς σημαδεύει δι παντς κα τν τελευταία κατοικία. Το πιστο τάφος χει σταυρό, διότι πιστς περιμένει τν νάστασι. Σταυρς βε-βαιώνει τν ναμενόμενη νάστασι. Γι ν ναστηθ Κύριός μας πρεπε πρτα ν πεθάνη πάνω στν σταυρό. Κα μετ τν σταύρωσι ρθε νάστασις. Ατ εναι πίστις μας. νάστασις, χωρς σταυρ κα σταύρωσι δν πάρχει σοι τν ποδέχονται σώζωνται. λόγος γρ το σταυρο τος σωζομένοις δύναμις Θεο στι, ες σωτηρίαν. Ατ εναι μία πραγματικότητα πο πιβεβαιώνεται δ κα εκοσι αἰῶνες μέσα στν κκλησία μας.

δυστυχία γι τος πολλυμένους εναι τι δν μπορον ν πο-δεχθον τν Κύριο μας ησο Χριστό. Κα γίνεται μεγαλύτερη δυστυ-χία τους, διότι, χι μόνον τν πορρίπτουν, λλ π πλέον τν μισον, τν χλευάζουν, τν περιπαίζουν, τν συκοφαντον, τν βλασφημον μ τν χειρότερο τρόπο. τσι σωρεύουν πάνω τους τν μαρτία τς ρνή-σεως, τς πιστίας, κα κλείνουν μόνοι τους, μ τν πιλογ πο κάνουν, τν δρόμο τς σωτηρίας.

Τόνισα π τν ρχή τι, πως θέλει Θεός, πιλογ εναι εθύνη το καθενός μας. ποφασίζουμε μόνοι μας. Τ μεγάλο δρο το Θεο στν νθρωπο εναι λεύθερη βούλησίς του. Δρο κα εθύνη εναι ατ πο κάνουν τν νθρωπο βασιλι κα ξουσιαστ τς κτίσεως. Τ μόνο λογικ πλσμα, πο μπορε ν θεωθ, κα ν χαίρεται αώνια μαζί μ τν κτίστη, πλάστη κα δημιουργό του.

ρκε ν τ θέλη, κα μετ ν ναλάβη τν εθύνη ν φαρμόση στν ζωή του τν λόγο το Θεο. Ατ θέλει ν τονίση πόστολος Παλος μ τν φρσι· “ λόγος γρ το σταυρο τος μν πολλυμένοις μωρία στί, τος δ σζωμένοις μν δύναμις Θεο στι”. Σημειστε κενο τό  «γάρ», κα θ καταλάβετε τι δ μς δίνει μία πεξήγησι κα διάκρισι γι τος πολλυμένους κα σωζωμένους. μ σημεο κρίσεως τν Σταυρό το Κυρίου μας.