Πολύ όμορφα και γλαφυρά σχολιάζει ο Άγιος Επιφάνιος Κύπρου το γεγονός
της Αποκαθήλωσης του Χριστού στον λόγο του «ΕἰςτήνΘεόσωμονΤαφήντοῦ Κυρίου» και
λέει: «”Κατά τό σούρουπο”, λοιπόν, “ἦρθεἕναςἄνθρωπος πλούσιος,
ποῦτόνἔλεγανἸωσήφ”. Πραγματικά πλούσιος, ἀφοῦπῆρεὁλόκληρητή σύνθετη τοῦ Κυρίου
ὑπόσταση. Ἀληθινά πλούσιος, ἀφοῦπῆρεἀπ’ τόνΠιλᾶτοτή διπλή τοῦΧριστοῦοὐσία.
Σίγουρα πλούσιος, ἀφοῦἀξιώθηκενά πάρει τόἀνεκτίμητο μαργαριτάρι. Ἀναμφίβολα
πλούσιος, ἀφοῦ βάσταξε τό γεμάτο μέτόν θησαυρό τῆςθεότητοςπουγγί. Καίπῶςνάμήνεἶναι
πλούσιος αὐτός, ποῦἀπόκτησετοῦ κόσμου τή ζωή καί σωτηρία; Πῶςνάμήνεἶναι
πλούσιος ὁἸωσὴφ, ἀφοῦ δέχτηκε σάνδῶροΑὐτόνποῦὅλους τούς τρέφει καίὅλατά
διαφεντεύει;» .
Και τί είπε στον Πιλάτο; «Κάτι ἀσήμαντο, κάτι πού ὅλοιτόθεωροῦν μικρό
ἦρθανάσοῦ ζητήσω, ἄρχοντά μου. Δῶσ᾿ μου νά θάψω τό νεκρό σῶμαἘκείνου πού
καταδίκασες (σε θάνατο), τοῦἸησοῦτοῦ Ναζωραίου, τοῦἸησοῦτοῦφτωχοῦ,
τοῦἸησοῦτοῦἄστεγου, τοῦἸησοῦτοῦγυμνοῦ, τοῦἸησοῦτοῦ περιφρονημένου,
τοῦἸησοῦτοῦγιοῦἑνόςμαραγκοῦ, τοῦἸησοῦτοῦ δέσμιου, τοῦἸησοῦτοῦ παρατημένου
στήνὕπαιθρο, τοῦἸησοῦτοῦ ξένου καίἀγνώριστουἀνάμεσαστούς ξένους
καίκαταφρονεμένουκαί, κοντά σ᾿ὅλααὐτά, κρεμασμένου (στό Σταυρό). Δῶσ᾿ μου
τοῦτοντόν ξένο, γιατί τί σοῦ χρειάζεται πιά τόσῶμα Του;» .
Καί συνεχίζει: «Ἄραγε, Ἰωσὴφ, ζητώντας Τον καὶ παίρνοντάς Τον, ξέρεις
τάχα Ποιόν πῆρες; Ἄραγε, πλησιάζοντας στὸΣταυρὸκαὶ κατεβάζοντας τὸνἸησοῦ,
ξέρεις τάχα Ποιόν βάσταξες; Ἄν πραγματικά ξέρεις Ποιόν κρατᾶς, τώρα ἔχεις γίνει
πλούσιος! … Δὲν τρέμεις, ἄραγε, καθὼς σηκώνεις στὰ χέρια σου Αὐτὸνποὺ τρέμουν
τὰΧερουβεὶμ; … Πές μου, Ἰωσὴφ, θάβεις, ἄραγε, καὶπρόςτὴνἀνατολὴ στραμμένο τόν
νεκρό, ποὺεἶναιἡἈνατολὴτῶνἀνατολῶν;».
Και καταλήγει: «Ὅμως, Ἰωσὴφ, μακαρίζω τά χέρια σου, ποὺ περιποιήθηκαν
καί ψηλάφησαν τάθεόσωμα χέρια καί πόδια τοῦἸησοῦ, αἱματόβρεχταἀκόμα. Μακαρίζω
τά χέρια σου, ποὺἅγγιξαντήναἱματοστάλαχτη πλευρά τοῦΘεοῦπρίνἀπὸτόΘωμᾶ,
τόνἄπιστοπιστὸμέτήνἀξιέπαινη περιέργεια. Μακαρίζω τό στόμα σου, ποὺ χόρτασε
ἀχόρταγακαίἐνώθηκεμέτό στόμα τοῦἸησοῦ, γεμίζοντας ἀπ’ αὐτόμέΠνεῦμαἍγιο.
Μακαρίζω τά μάτια σου, ποὺ πλησίασαν τά μάτια τοῦἸησοῦκαί πήραν ἀπ’
αὐτάτόφῶςτόἀληθινό. Μακαρίζω τό πρόσωπό σου, ποὺ ζύγωσε στὸ πρόσωπο τοῦΘεοῦ.
Μακαρίζω τοὺςὤμους σου, ποὺ βαστάξαν Αὐτὸνποὺὅλατὰ βαστάζει. Μακαρίζω τὸ κεφάλι
σου, ποὺτὸ σίμωσε ἡκεφαλὴτῶνὅλων. Μακαρίζω τὸνἸωσὴφκαὶτὸ Νικόδημο· γιατί
ἔγινανΧερουβεὶμμπροστὰστὰΧερουβεὶμ, σηκώνοντας καὶ μεταφέροντας πάνω τους τὸ
Θεό· γιατί ἔγινανὑπηρέτεςτοῦΘεοῦμπροστὰστὰἑξαπτέρυγα (Σεραφεὶμ), σκεπάζοντας
καὶτιμῶνταςτὸν Κύριο ὄχιμὲ φτερά, ἀλλὰμὲ σεντόνια. Αὐτὸνποὺ τρέμουν
τὰΧερουβεὶμ, ὁἸωσὴφκαὶὁ Νικόδημος Τὸν σηκώνουν πάνουστοὺςὤμουςκαὶΤὸν μεταφέρουν
μαζί μ’ ὅλατὰκαταπλήκτα τάγματα τῶνἀσωμάτωνἀγγέλων» .
Τί σημαίνουν τα παραπάνω για εμάς σήμερα; Ότι όσο «ξένοι» και να
είμαστε, δηλαδή, άσημοι, φτωχοί, άστεγοι, περιφρονημένοι, φυλακισμένοι, αδικημένοι,
ξένοι ή ό,τι άλλο αρνητικό, μπορούμε κι εμείς να γίνουμε «πλούσιοι» σαν τον
Ιωσήφ γιατί έχουμε την δυνατότητα με την κατάλληλη προετοιμασία να λαμβάνουμε
μέσα μας τον Ίδιο τον Χριστό. Βασικό να μην φερόμαστε εμείς στους άλλους σαν να
είναι «ξένοι».
Είμαστε «μακάριοι» όταν αξιωθούμε τέτοιου «πλούτου»!
Αξίζει να τα τολμήσουμε!
Αυτό είναι το μεγαλείο του Θεού μας!
ΠοιόςΤόν (το) κατάλαβε;
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!