Κυριακή 21 Απριλίου 2024

Εξωσχολικά ή εξοβελισμένα; Πώς τα βιβλία & οι βιβλιοθήκες μπορούν να ενταχθούν στο σχολικό περιβάλλον

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, ο Κύκλος Πολιτισμικής Πολιτικής του Ινστιτούτου Εναλλακτικών Πολιτικών ΕΝΑ σας προσκαλεί στην εκδήλωση «Εξωσχολικά ή εξοβελισμένα; Πώς τα βιβλία και οι βιβλιοθήκες μπορούν να ενταχθούν στο σχολικό περιβάλλον» που διοργανώνει την Τρίτη 23 Απριλίου και ώρα 18:30 στη Βίλα Κοτοπούλη στου Ζωγράφου (Αλέκου Παναγούλη 17).

Στην παιδική και νεανική ηλικία διαμορφώνονται αναγνώστες/ριες, με το βιβλίο να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και ως πνευματική και ψυχική απόλαυση. Ταυτόχρονα, ανοίγει το δρόμο στον προβληματισμό, την κριτική σκέψη και τη συμμετοχή για τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία. Με δυο λόγια, το βιβλίο και η ανάγνωση αποτελούν το πιο στέρεο θεμέλιο ώστε τα παιδιά και οι νέοι/ες να αναπτύξουν ολοκληρωμένη προσωπικότητα και δημοκρατική συνείδηση.

Ο ρόλος του σχολείου στην καλλιέργεια της ανάγνωσης έχει κομβική σημασία, καθώς είναι ο πιο δημοκρατικός: στο πλαίσιο της δημόσιας εκπαίδευσης συμμετέχουν καταρχήν όλα τα κοινωνικά στρώματα με ίσους όρους, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Περιλαμβάνονται όμως οι δράσεις φιλαναγνωσίας στο θεσπισμένο σχολικό σύστημα ή μήπως είναι προϊόν προσωπικής πρωτοβουλίας κάποιων εκπαιδευτικών; Υπάρχουν οι αναγκαίες σχολικές βιβλιοθήκες; Έχει ενταχθεί η διδασκαλία ολόκληρων λογοτεχνικών έργων στο σχολείο; Μπορούν να υλοποιηθούν οι σχετικές εξαγγελίες αν δεν συνοδευθούν από μια αναθεώρηση του σημερινού εξετασιοκεντρικού εκπαιδευτικού προγράμματος;

Παράλληλα, κατεξοχήν δημοκρατικό πλαίσιο για την προσέγγιση του βιβλίου αποτελούν οι δημόσιες και δημοτικές βιβλιοθήκες. Οι τελευταίες συγκροτούν, επιπλέον, δημόσιους χώρους, τόσο στο πλαίσιο της τοπικής κοινωνίας όσο και σε σύνδεση με την εκπαίδευση, που ενισχύουν αποφασιστικά την πολιτιστική και κοινωνική συμμετοχή, άρα ενδυναμώνουν τη δημοκρατία. Είναι όμως οι δημόσιες και δημοτικές βιβλιοθήκες επαρκώς στελεχωμένες και εξοπλισμένες ώστε να μπορούν να επιτελέσουν τον αναντικατάστατο ρόλο τους;

Σε αυτά και άλλα παρόμοια ερωτήματα θα επιχειρήσει να απαντήσει η εκδήλωση, σε μια προσπάθεια να συμβάλει στην ανάπτυξη ενός δημόσιου διαλόγου για δημόσιες πολιτικές φιλαναγνωσίας με έμφαση στα παιδιά και τους νέους.

Συμμετέχουν

Ιωάννα Μπουραζοπούλου, συγγραφέας | «Συγγραφείς και αναγνώστες σε αναζήτηση μιας νέας, γοητευτικότερης, σύνδεσης»

Αγγελική Γιαννικοπούλου, καθηγήτρια του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ | «Φιλαναγνωσία στο σχολείο: η σύγχρονη πραγματικότητα μιας αβέβαιης σχέσης»

Κέλλυ Φατούρου, βιβλιοθηκονόμος | «Χωράει το σχολείο στη βιβλιοθήκη;»

Ιχάμπ Σαμπάνα, ιστορικός – εκπαιδευτικός | «Η φιλαναγνωσία στο περιβάλλον του επαγγελματικού λυκείου»

Παρεμβαίνουν

Κούλα Πανάγου, εκπαιδευτικός – υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού

Μπάμπης Μπαλτάς, εκπαιδευτικός – μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Το Σκασιαρχείο»

Απόστολος Πάππος, νηπιαγωγός – συντάκτης ELNIPLEX

Συμπεράσματα

Παυλίνα Μάρβιν, συγγραφέας

Συντονίζει

Ραφαέλλα Μανέλη, δημοσιογράφος

* Η εκδήλωση αφιερώνεται στη μνήμη της Μυρσίνης Ζορμπά