Οι πρώτες φθινοπωρινές μπόρες και η επάνοδος
στο σχολείο – για τους μικρούς- και στην εργασία- για τους μεγάλους-,
σηματοδοτούν την οριστική λήξη της ανάπαυλας. Ύστερα από ένα Σεπτέμβρη
προσαρμογής στην καθημερινή ρουτίνα , με γερές δόσεις ζέστης, που παρέπεμπε
ακόμη στο καλοκαίρι, τη «σκυτάλη» αναλαμβάνει ο Οκτώβρης, ο «σίγουρος» μήνας
του φθινοπώρου Το σχολείο έχει πλέον μπει για τα καλά στην ημερήσια διάταξη των
παιδιών που, εκτός από τα γνωστά μαθήματα της Γλώσσας και της Αριθμητικής,
καλούνται να ανταποκριθούν σε ένα σωρό άλλες δραστηριότητες και γνώσεις.
Η μητρική γλώσσα , το «κλειδί» για «Excellent»
στα Αγγλικά
Όπως αναλύει η επιστημονική συνεργάτης
μας, το παιδί διαθέτει μια έμφυτη ικανότητα να επικοινωνεί, στην αρχή με τη
μητέρα του, και αργότερα με το άμεσο περιβάλλον του. Προσαρμόζεται, μιμείται
και μαθαίνει γρήγορα και με ευελιξία το λεκτικό πρότυπο επικοινωνίας.
Όπως προσθέτει η Αλεξάνδρα Καππάτου, « κάποιοι
παράγοντες που βοηθούν είναι η συναισθηματική σχέση την οποία το παιδί
αναπτύσσει με τους γονείς του, η ανάγκη του για ανίχνευση του περιβάλλοντος,
και το παιχνίδι. Συνήθως, στην ηλικία των δυο ετών, τα παιδιά αρχίζουν να
μιλούν, και η εξέλιξη αυτή του λόγου και της ομιλίας είναι ταχύτατη.
Ξεκινούν με απλές φράσεις και στα πέντε ?έξι χρόνια τους κατέχουν ένα λεξιλόγιο
που περιλαμβάνει περισσότερες από 2000 λέξεις. Έτσι λοιπόν, βασική
προϋπόθεση για την κατανόηση και εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας από το παιδί
θεωρείται η απόκτηση όσο το δυνατόν περισσότερων γνώσεων στη μητρική γλώσσα».
Όπως προσθέτει η ειδικός, έρευνες έχουν δείξει ότι η ακουστική αντίληψη ενός
παιδιού είναι πολύ καλή από τα τρία- έξι χρόνια του. Σε αυτή την ηλικία,
χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις του, το παιδί είναι πολύ εύκολο να μάθει
μια ξένη γλώσσα, και μάλιστα πολύ γρήγορα: με το τραγούδι, το ποίημα και
το παιχνίδι, όπως ακριβώς τη μητρική του.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς
-Το παιδί προσχολικής ηλικίας μπορεί να μάθει
εύκολα να εκφράζεται και να σκέφτεται στην ξένη γλώσσα αυθόρμητα, χωρίς να
ανατρέχει στη μητρική του γλώσσα και να μεταφράζει από αυτήν, όπως ακριβώς
συμβαίνει με τα παιδιά που ζουν σε δίγλωσσο περιβάλλον.
-Προκειμένου η μύηση του παιδιού στην ξένη
γλώσσα να είναι επιτυχής, το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί πρέπει να είναι
συνδεδεμένο με τα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες του παιδιού. Η χρήση της
εικόνας και του ήχου είναι αποφασιστικής σημασίας για τα παιδιά προσχολικής
ηλικίας.
-Εάν οι ίδιοι μιλάτε άριστα μία ξένη γλώσσα,
τότε μπορείτε αρχικά να βοηθήσετε το παιδί σας να εξοικειωθεί μαζί της και να
εμπλουτίσει σταδιακά το λεξιλόγιο του.
-Υπάρχουν πολλά όμορφα και απλά παραμυθάκια με
εικόνες, που θα διευκολύνουν το παιδί σας να κατανοήσει την ιστορία την οποία
ακούει στην ξένη γλώσσα.
-Προτιμήστε, όμως, το βασικό ρόλο της μύησης
του παιδιού σας στα Αγγλικά ή στα Γαλλικά, να τον αναλάβει ένας εξειδικευμένος
δάσκαλος.
-Στην ηλικία των επτά-οκτώ ετών, το παιδί
βρίσκεται πλέον σε αρκετά καλό επίπεδο γλωσσικής ωρίμανσης και μπορεί να
ξεκινήσει τη συστηματική εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας (γραμματική, συντακτικό).
Χρήσιμες συμβουλές
-Μην πιέζετε το παιδί σας να μάθει μια
ξένη γλώσσα. Μπορεί τελικά να το απωθήσετε από αυτό που επιθυμείτε.
-Εάν το παιδί βρίσκεται σε μικρή ηλικία (κάτω
των επτά ετών), η ξένη γλώσσα δεν θα πρέπει να διδάσκεται σε μορφή
μαθήματος , και μάλιστα υποχρεωτικού.
-Μην το πιέζετε να μάθει και δεύτερη γλώσσα, ιδιαίτερα
αν αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες.
Αλεξάνδρας Καππάτου
ΠΗΓΗ: www.akappatou.gr