Στ. Καλαφάτης: «Να μην
γίνει ο Πούτιν μαέστρος της ακρίβειας»
«Οι Έλληνες θέλουμε το Αιγαίο να είναι θάλασσα ειρήνης και συνεργασίας», τονίζει ο Υφυπουργός Μακεδονίας - Θράκης Σταύρος Καλαφάτης σε συνέντευξή του «Βραδυνή της Κυριακής» και τον δημοσιογράφο Βαγγέλη Γιακουμή, και επισημαίνει τα προαπαιτούμενα: «Απαιτείται, γι΄αυτό σεβασμός των δικαιωμάτων που κατοχυρώνονται από τη Σύμβαση των Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας. Κι αυτό δεν φαίνεται στον ανατολικό ορίζοντα. Η Τουρκία όχι μόνο αρνείται την εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου, αλλά για να το αποτρέψει φτάνει στο σημείο να επιχειρεί ακόμη και ανατροπή, αναθεώρηση του ισχύοντος καθεστώτος. Απειλεί με πόλεμο στην περίπτωση επέκτασης των χωρικών μας υδάτων.
Αρνείται το δικαίωμα των νησιών να έχουν -όπως ρητά ορίζει το Δίκαιο της Θάλασσας- ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα. Κυκλοφορεί χάρτες με τα νησιά μας, ακόμη και την Κρήτη σε νεο- οθωμανικά όνειρα «Γαλάζιας Πατρίδας». Αρνείται τον διάλογο στη βάση του Διεθνούς Δικαίου. Και απειλεί πως μπορεί να έρθει κάποια νύχτα. Αναπτύσσει -με μια κουβέντα- ισχυρισμούς και αξιώσεις, που καμιά ελληνική κυβέρνηση δεν πρόκειται ποτέ ούτε καν να συζητήσει. Κι αυτό γιατί ένα και μόνο θέμα υπάρχει σε εκκρεμότητα: Η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών. Και η οριοθέτηση αυτή δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο στη βάση της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας».Για την
ακρίβεια ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αφού επισημαίνει ότι «είναι πανευρωπαϊκό
φαινόμενο και πλήττει σοβαρά όλους τους Έλληνες, μα πιο πολύ τους οικονομικά
αδύναμους», υπογραμμίζει ότι «η Κυβέρνηση αύξησε σημαντικά το επίδομα θέρμανσης
και διεύρυνε την περίμετρο των δικαιούχων. Όπως σημαντικά είναι και τα μέτρα
στήριξης που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ και μπαίνουν
σταδιακά σε εφαρμογή».
«Δεν μπορεί,
όμως, να αντιμετωπιστεί, όπως τονίζει, μια πανευρωπαϊκή κρίση από κανένα
κράτος, καμιά κυβέρνηση. Γι΄αυτό είναι επιτακτική υποχρέωση της Ε.Ε. να
εγκαταλείψει τη δυστοκία και να πάρει αποφάσεις που θα αντιμετωπίσουν το
πρόβλημα στη ρίζα του». Και προσθέτει «Οι Ευρωπαίοι αντιδράσαμε όπως είχαμε
υποχρέωση σαν μια γροθιά στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οφείλουμε να αντιδράσουμε
σαν μια γροθιά και στον πόλεμο που κήρυξε ο Πούτιν στην Ευρώπη. Μην τον
αφήσουμε να στήνει παιχνίδια με τους λαϊκιστές. Μην τον αφήσουμε να γίνεται
μαέστρος της ακρίβειας σε βάρος όλων μας».
Για την
ανάπτυξη της Μακεδονίας και της Θράκης ο Στ. Καλαφάτης αφού αναφέρεται σε
επενδύσεις και έργα υποδομών, επισημαίνει ότι «δύο πολυσήμαντα γεγονότα
αναβαθμίζουν τον ρόλο της στο χάρτη της γειτονιάς μας. Το πρώτο είναι η νέα
στρατηγική σχέση της Πατρίδας μας με τις ΗΠΑ και η αμερικανική στρατιωτική παρουσία
στην Αλεξανδρούπολη, στα σύνορα του Έβρου. Το δεύτερο είναι η μετεξέλιξη της
Αλεξανδρούπολης σε ενεργειακό και μεταφορικό κόμβο».
Ακολουθεί το
πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
Κύριε
υφυπουργέ, τώρα πια που κόπασε ο θόρυβος, γιατί κατά τη γνώμη σας επέδειξε αυτή
την προκλητική τακτική η Τουρκία απέναντι στον περιφερειάρχη; Ποιος πιστεύετε
ήταν ο πολιτικός συμβολισμός;
Ενώ πρόσφατα
εγκαινιάσαμε την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης - Σμύρνης, που μπορεί να
στέλνει ένα μήνυμα προσέγγισης των δύο λαών αλλά και να συμβάλει στην ανάπτυξη
του διμερούς Εμπορίου και του Τουρισμού, οι τουρκικές Αρχές, απαγορεύοντας την
είσοδο του κ. Τζιτζικώστα, μουτζούρωσαν το μήνυμα. Πολύ περισσότερο όταν
επικαλέστηκαν φαιδρές προφάσεις και βρήκαν πλήρη πολιτική κάλυψη. Φαίνεται έτσι
ότι το παρατεταμένο παραλήρημα της τουρκικής ηγεσίας μπολιάζει και τις δομές
του τουρκικού κράτους.
Την ίδια ώρα,
μέσω της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τα γειτονικά παράλια ανοίγει ένας νέος δρόμος
συνεργασίας και φιλίας με τον τουρκικό λαό. Τι μήνυμα θέλετε να στείλετε;
Όπως είδαμε σε
πρόσφατη δημοσκόπηση στη γειτονική χώρα, η μεγάλη πλειονότητα των Τούρκων δεν
θεωρεί εχθρούς τους Έλληνες. Και συμβαίνει αυτό την ώρα που Κυβέρνηση και
Αντιπολίτευση στην γείτονα επιδίδονται σε ανταγωνισμό προκλητικών δηλώσεων,
απειλών και αβάσιμων διεκδικήσεων σε βάρος της χώρας μας. Μπορεί, λοιπόν,
κόντρα στη μουτζούρα της τουρκικής ηγεσίας, η ακτοπλοϊκή αυτή γραμμή να
συμβάλει στην προσέγγιση των ανθρώπων και την ανάπτυξη συνεργασιών, στο Εμπόριο
και τον Τουρισμό. Μπορεί να αποτελέσει γρανάζι στην οικονομική διπλωματία.
Μπορεί να δείξει και στην τουρκική ηγεσία, τον δρόμο που πάει μπροστά. Φτάνει
-δύσκολο βέβαια- να μην κοιτάει το δάχτυλο…
Η νέα
ακτοπλοϊκή γραμμή Θεσσαλονίκης με τα τουρκικά παράλια δημιουργεί μία ενιαία
θάλασσα ειρήνης και συνεργασίας;
Οι Έλληνες
θέλουμε το Αιγαίο να είναι θάλασσα ειρήνης και συνεργασίας. Απαιτείται, γι΄αυτό
σεβασμός των δικαιωμάτων που κατοχυρώνονται από τη Σύμβαση των Η.Ε. για το
Δίκαιο της Θάλασσας. Και αυτό δεν φαίνεται στον ανατολικό ορίζοντα. Η Τουρκία
όχι μόνο αρνείται την εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου, αλλά για να το αποτρέψει
φτάνει στο σημείο να επιχειρεί ακόμη και ανατροπή, αναθεώρηση του ισχύοντος
καθεστώτος. Απειλεί με πόλεμο στην περίπτωση επέκτασης των χωρικών μας υδάτων.
Αρνείται το δικαίωμα των νησιών να έχουν -όπως ρητά ορίζει το Δίκαιο της
Θάλασσας- ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα. Ισχυρίζεται ότι υπάρχει ένας απροσδιόριστος
αριθμός νησίδων και βραχονησίδων που δεν αναφέρονται στις Συνθήκες, άρα δεν
δόθηκαν στην Ελλάδα και αποτελούν δήθεν “γκρίζες ζώνες”. Έφτασε τώρα στο σημείο
να αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία σε μεγάλα νησιά υποστηρίζοντας ότι δόθηκαν
στην Ελλάδα με τον όρο της αποστρατικοποίησης. Παρατάσσει απέναντί τους τη
Στρατιά του Αιγαίου και τον μεγαλύτερο αποβατικό στόλο της Μεσογείου. Κυκλοφορεί
χάρτες με τα νησιά μας, ακόμη και την Κρήτη σε νεο- οθωμανικά όνειρα
“Γαλάζιας Πατρίδας”. Αρνείται τον διάλογο στη βάση του Διεθνούς Δικαίου. Και
απειλεί πως μπορεί να έρθει κάποια νύχτα. Αναπτύσσει ισχυρισμούς και αξιώσεις,
που καμιά ελληνική κυβέρνηση δεν πρόκειται ποτέ ούτε καν να συζητήσει. Και
αυτό, γιατί ένα και μόνο θέμα υπάρχει σε εκκρεμότητα: Η οριοθέτηση των
θαλασσίων ζωνών, που δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο στη βάση της Σύμβασης του
ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας.
Πως
αντιμετωπίζουν οι πολίτες της Μακεδονίας την ακρίβεια στα ράφια των σούπερ
μάρκετ αλλά και τα προβλήματα που σχετίζονται με την θέρμανση, η οποία λόγω της
ενεργειακής κρίσης κοστίζει ακριβά;
Η ακρίβεια
είναι πανευρωπαϊκό φαινόμενο και πλήττει σοβαρά όλους τους Έλληνες, μα πιο πολύ
τους οικονομικά αδύναμους. Ξεκίνησε από την Ενέργεια, αλλά έφτασε στα ράφια.
Και προφανώς το πρόβλημα είναι ακόμη σοβαρότερο για τους Μακεδόνες και τους
Θρακιώτες, που έχουμε χαμηλότερες θερμοκρασίες και μεγαλύτερες ανάγκες
θέρμανσης. Είναι σημαντικό που η Κυβέρνηση αύξησε σημαντικά το επίδομα
θέρμανσης και διεύρυνε την περίμετρο των δικαιούχων. Όπως σημαντικά είναι και
τα μέτρα στήριξης που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ και
μπαίνουν σταδιακά σε εφαρμογή. Δεν μπορεί, όμως, να αντιμετωπιστεί μια
πανευρωπαϊκή κρίση από κανένα κράτος, καμιά κυβέρνηση. Γι΄αυτό είναι επιτακτική
υποχρέωση της Ε.Ε. να εγκαταλείψει τη δυστοκία και να πάρει αποφάσεις που θα
αντιμετωπίσουν το πρόβλημα στη ρίζα του. Οι Ευρωπαίοι αντιδράσαμε όπως είχαμε υποχρέωση
σαν μια γροθιά στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οφείλουμε να αντιδράσουμε σαν
μια γροθιά και στον πόλεμο που κήρυξε ο Πούτιν στην Ευρώπη. Μην τον αφήσουμε να
στήνει παιχνίδια με τους λαϊκιστές. Μην τον αφήσουμε να γίνεται μαέστρος της
ακρίβειας σε βάρος όλων μας.
Ποια είναι η
προοπτική της Μακεδονίας και γενικότερα της Β. Ελλάδας στο χώρο των Βαλκανίων.
Η οικονομία της και οι επενδύσεις σε τι βαθμό βρίσκονται;
Δύο πολυσήμαντα γεγονότα
αναβαθμίζουν τον ρόλο της Μακεδονίας και της Θράκης στο χάρτη της γειτονιάς
μας. Το πρώτο είναι η νέα στρατηγική σχέση της Πατρίδας μας με τις ΗΠΑ και η
αμερικανική στρατιωτική παρουσία στην Αλεξανδρούπολη, στα σύνορα του Έβρου. Το
δεύτερο είναι η μετεξέλιξη της Αλεξανδρούπολης σε ενεργειακό και μεταφορικό
κόμβο. Και δεν είναι τυχαίο που ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αποφάσισε να
μην υπάρξει ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Στο μεταξύ μπήκαν ήδη στις ράγες
έργα υποδομών που μετατρέπουν το λιμάνι σε κόμβο μεταφοράς υγροποιημένου
φυσικού αερίου προς τα Βαλκάνια και ακόμη πιο πέρα. Όπως και οι κάθετοι
οδικοί άξονες Δράμας - Θεσσαλονίκης και Έδεσσας - Θεσσαλονίκης. Έργα σταθερής
τροχιάς, όπως η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης -
Ορμενίου, η χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Τοξοτών, η
νέα σιδηροδρομική γραμμή Καβάλας - Ξάνθης. Εκδηλώνεται ταυτόχρονα έντονο
ενδιαφέρον ξένων επενδυτών σε πολλούς τομείς. Και το συμπέρασμα είναι ξεκάθαρο:
Η Βόρεια Ελλάδα βγαίνει μπροστά, ενισχύοντας τον γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό
ρόλο της Πατρίδας μας. Αποκτά νέα αναπτυξιακή δυναμική. Και όλα αυτά αλλάζουν
τη θέση της στο χάρτη της γειτονιάς μας, στο χάρτη του μέλλοντος.