Δυόμιση χρόνια μετά την
εξαγγελία της απολιγνιτοποίησης ο κ. Μητσοτάκης από την Κοζάνη, το μόνο που
βρήκε να πει είναι ότι έχει φιλόδοξα σχέδια. Τον καταλαβαίνουμε αφού μέχρι
σήμερα δεν έχει προχωρήσει τίποτα παρά μόνο καλογραμμένα κείμενα, σχεδιασμοί
επί χάρτου και καμία κίνηση για στήριξη των λιγνιτικών περιοχών. Ούτε ο χωρικός σχεδιασμός, ούτε τα Ειδικά
Πολεοδομικά Σχέδια (ΕΠΣ), ούτε αποκαταστάσεις εδαφών. Έρχεται το νομοσχέδιο της απολιγνιτοποίησης και η κυβέρνηση φοβάται να παρουσιάσει τα
Εδαφικά σχέδια δίκαιης μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) σε ειδική συνεδρίαση στην Βουλή με ακρόαση αρμόδιων φορεών.
Είδαμε όμως το μοντέλο διακυβέρνησης της μετάβασης. Αλήθεια ενημέρωσε τον περιφερειάρχη Δ. Μακεδονίας ότι δεν προβλέπεται περιφερειακή διάσταση του μοντέλου απολιγνιτοποίησης, όπως προτάθηκε από την Παγκόσμια Τράπεζα; Ότι δεν θα έχουν κανέναν ρόλο στο μοντέλο διακυβέρνησης η περιφέρεια, οι δήμοι, η τοπική κοινωνία;
Ο κ. Μητσοτάκης αλλάζει τα
συνολικά ποσά της χρηματοδότησης ανάλογα με το κοινό που μιλάει. Τα 5 δις από
πρόσφατες δηλώσεις του τα ανέβασε τώρα σε 7,5 δις. Μόλις τώρα αρχίσαν να
ξεπαγώνουν τη χρηματοδότηση, που είχε
εξασφάλισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ από το 2018, στο πρώτο εθνικό ταμείο
δίκαιης μετάβασης στην Ευρώπη. Να δούμε όμως τι βλέπουμε εμείς.
Το (ΠΔΑΜ) 2021-2027,
έχει συνολικό προϋπολογισμό €1.6 δις. Ο
προϋπολογισμός αυτός αποτελείται από το μερίδιο των 755 εκατομμυρίων ευρώ της
Ελλάδας που προέρχεται από το (ΕΤΔΜ), από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής
Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ+), και ένα
προκαθορισμένο ποσοστό 15% εθνικής συγχρηματοδότησης. Από το 1.6 δις του (ΠΔΑΜ)
2021-2027, το 1 δις προορίζεται για την ΠΔΜ, 390 για το ΕΣΔΙΜ της Μεγαλόπολης
και 210 για τα νησιά.
Υπενθυμίζουμε ότι η Ελλάδα
κατατάσσεται 9η στην κατανομή των πόρων του ΕΤΔΜ στην ΕΕ-27 παρά την ταχύτητα
της απολιγνιτοποίησης και η Κυβέρνηση δε φρόντισε καν να τριπλασιάσει τους πόρους του ΕΤΔΜ
σύμφωνα με τα ανώτατα προβλεπόμενα όρια του κανονισμού του ΤΔΜ, με τους πόρους
του ΕΤΠΑ και του ΕΚΤ+. Ως προς τη πρώτη θέση της Ελλάδας στην κατά κεφαλή
χρηματοδότηση μόνο ως κακόγουστο αστείο μπορούμε να το θεωρήσουμε. Κάνουν τον
υπολογισμό με στρεβλό τρόπο και δεν μας λένε τίποτα για τα ποσοστά ανεργίας,
τον βαθμό εξάρτησης των τοπικών οικονομιών στη λιγνιτική παραγωγή, της
ημερομηνίες απεξάρτησης κλπ.
Είναι σαφές ότι οι πόροι δεν
αρκούν για τον μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου των λιγνιτικών περιοχών
και να καλύψουν τις επείγουσες και διογκωμένες ανάγκες μετάβασης στη Δυτική
Μακεδονία και στη Μεγαλόπολη.
Τώρα σε ότι αφορά τις
χιλιάδες θέσεις εργασίας: Σύμφωνα με την έκθεση εαρινού εξαμήνου της ΕΕ αναμένεται η απώλεια θέσεων εργασίας από την
απολιγνιτοποίηση να ανέλθει 25.000-27.000 για την ΠΔΜ και 1600 για τον Δήμο
Μεγαλόπολης και ο στόχος της Κυβέρνησης είναι να δημιουργηθούν 8.000 θέσεις
εργασίας. Βέβαια τα νούμερα αλλάζουν ανάλογα με τις δηλώσεις στελεχών της
Κυβέρνησης. Τουλάχιστον για αυτό το θέμα τώρα ο κ. Μητσοτάκης έμεινε σε
γενικόλογες αναφορές.
Εν τω μεταξύ το μόνο που
αυξάνεται συνεχώς είναι η ανεργία τόσο την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας όσο
και στη Μεγαλόπολη αφού έχουν προστεθεί
στους ήδη υπάρχοντες, πάνω από 3500 άνεργοι που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με
την μείωση της λιγνιτικής δραστηριότητας.
Ωστόσο το 2023 είναι πια πολύ
κοντά, και οι όποιες επενδύσεις που θα μπορούσαν να καλύψουν το κενό δε θα
έχουν υλοποιηθεί σε 2 χρόνια. Είναι ορατός ο κίνδυνος μεγάλες ομάδες του
πληθυσμού να μείνουν πίσω, στους οποίους η ΝΔ προσφέρει μόνο εξαγγελίες,
υποσχέσεις και ατομική ευθύνη.
Αναφορικά με την Πτολεμαΐδα
V, το μπέρδεψε ακόμα περισσότερο το θέμα. 2025; 2028; 2029; Τώρα μας είπε ότι
ακόμα δεν έχει αποφασιστεί τίποτα από τη διοίκηση της ΔΕΗ. Για αυτό και η σύγχυση στης δηλώσεις του σε
Γλασκώβη και στις διασκέψεις του ΟΗΕ. Για τη επάρκεια ισχύος του συστήματος
καμία αναφορά.
Η δε προτροπή του προς τους
πολίτες της Ακρινής, που εκκρεμεί η μετεγκατάσταση χρόνια αλλά και της τοπικής
κοινωνίας γενικότερα για ενεργειακή κοινότητα μόνο θυμό μπορεί να προκαλέσει,
αν αναλογιστεί κανείς τα εμπόδια που έχουν προκαλέσει στο θεσμό των ενεργειακών
κοινοτήτων τόσο ο κ. Χατζηδάκης όσο και ο κ. Σκρέκας. Είναι σαφές ότι δεν
μπορούν να κατανοήσουν την ουσία της ενεργειακής δημοκρατίας, του πλουραλισμού
της αυτοπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και βεβαίως της συμμετοχής της τοπικής
κοινωνίας. Καμία αναφορά στην επάρκεια του διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου, καμία
αναφορά στην ενεργοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων των ενεργειακών κοινοτήτων.
Η Δυτική Μακεδονία του 2035,
όπως ανέφερε.. θα είναι μια καταστραμμένη και ερημοποιημένη περιφέρεια αν
συνεχίσει να είναι στην Κυβέρνηση η ΝΔ. Απαιτείται μια ριζοσπαστική και
προοδευτική αλλαγή διακυβέρνησης άμεσα. Πριν είναι πολύ αργά.