Στη συνέντευξη τύπου που
πραγματοποίησαν οι αρμόδιοι Υπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τα τρία
νομοσχέδια που σχετίζονται με την απολιγνιτοποίηση, (στρατηγικές επενδύσεις,
αναπτυξιακός νόμος, και ν/σ απολιγνιτοποίησης), ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε εκτός των
άλλων ότι «για τη ΔEΗ το Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης είναι λαχείο και ταυτόχρονα
και για το δημόσιο είναι λαχείο».
Στο πρώτο σκέλος της δήλωσής του, δυστυχώς θα συμφωνήσουμε. Ενώ οι λιγνιτικές περιοχές βιώνουν ήδη τις συνέπειες της εμπροσθοβαρούς απολιγνιτοποίησης, με 3.500 ανέργους που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τη λιγνιτική δραστηριότητα, ο μοναδικός κερδισμένος φαίνεται να είναι η ΔΕΗ. Όντως το deal μεταξύ κυβέρνησης και ΔΕΗ εις βάρος του ελληνικού δημοσίου και κυρίως των τοπικών κοινωνιών των λιγνιτικών περιοχών αποκαλύπτεται στην πλήρη έκτασή του.
Στο νομοσχέδιο της
απολιγνιτοποίησης που τέθηκε σε διαβούλευση, προβλέπεται η μεταφορά των
υποχρεώσεων για την αποκατάσταση λιγνιτικών εδαφών από τη ΔΕΗ στο Κράτος μέσω
του οχήματος ειδικού σκοπού (SPV) Μετάβαση Α.Ε. Μετά την αύξηση του μετοχικού
κεφαλαίου της ΔΕΗ, χωρίς τη συμμετοχή του δημοσίου, μιλάμε ουσιαστικά για μια
ιδιωτική εταιρία, η οποία όντως κέρδισε το λαχείο ή σωστότερα της ‘χάρισαν’
λαχείο.
Το κόστος της αποκατάστασης
και ανάπλασης των περιοχών εκτιμάται σύμφωνα με μελέτες του ΙΟΒΕ/ΙΕΝΕ, σε 2 δις
ευρώ, και αντί η ΔΕΗ να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της προς τις τοπικές
κοινωνίες για αποκατάσταση και επαναπόδοση των εδαφών τους στις τοπικές
κοινωνίες, κρατάει τα φιλέτα, προκειμένου να υλοποιήσει το δικό της
επιχειρηματικό πλάνο, με λίγους μεγάλους παίκτες της ηλεκτρικής ενέργειας – δεν
ξεχνιέται και η δήλωση του κ. Μητσοτάκη για την Γερμανική RWE- και παραχωρεί
στο όχημα ειδικού σκοπού, τα εδάφη με μεγάλο κόστος αποκατάστασης.
Έχουμε θέσει τα ερωτήματα εδώ
και καιρό και απάντηση δεν πήραμε: Πόσο αποτιμάται η αξία των εδαφών που θα
μεταφερθούν από τη ΔΕΗ στη Μετάβαση Α.Ε και πόσο θα κοστίσει η αποκατάστασή
τους; είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη; Πόσο κοστίζει η αποκατάσταση των εδαφών που
θα παραμείνουν στη ΔΕΗ και ποια η έκτασή τους; Ποια η έκταση των εδαφών που θα
αποδοθούν στην τοπική κοινωνία; Δεν παραβιάζεται η βασική αρχή του
περιβαλλοντικού δικαίου ο ρυπαίνων πληρώνει;
Παράλληλα ο κ. Παπαθάνασης
δήλωσε ότι το «70% των εδαφών θα αφορούν σε χρήσεις αναψυχής και πολύ μικρό
ποσοστό θα πάει για βιομηχανική και αγροτική χρήση και για επενδύσεις στον
τουρισμό». Είναι εμφανές ότι πρέπει να συντονιστούν στην κυβέρνηση, διότι ο
σχεδιασμός αλλάζει ανάλογα με την εκδήλωση, τον ομιλητή και το ακροατήριο. Σε
διαδικτυακές ημερίδες που έχουν παρουσιαστεί μεμονωμένα στοιχεία τα οποία
προορίζονται να συμπεριληφθούν στα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΕΠΣ), ως πρώτη
χρήση εμφανίζονται τα μεγάλα πάρκα φ/β, αγνοώντας τις υποδείξεις του οδικού
χάρτης της παγκόσμιας τράπεζας καθώς και τα αιτήματα των τοπικών και
περιφερειακών αρχών και φορέων και βεβαίως της κοινωνίας.
Ένα είναι σίγουρο, δεν
υπάρχει συνεκτικό σχέδιο, δεν έχει γίνει τίποτα εδώ και δυόμιση χρόνια, δεν
υπάρχει πειστική απάντηση στην αγωνία και απόγνωση των τοπικών κοινωνιών. Αυτό
όμως συμβαίνει, όταν τόσο κρίσιμα θέματα τα χειρίζονται οι ειδικοί στην
επικοινωνία, χορτάσαμε εξαγγελίες και δηλώσεις..