Εχουμε όλοι ακούσει ιστορίες ή πιθανώς έχουμε και προσωπική εμπειρία κακής επικοινωνίας ασθενών με τον γιατρό τους. Αραγε μπορεί να βελτιωθεί;
Eχει συµβεί σε όλους. Να πάµε στον γιατρό, να γυρίσουµε σπίτι µας και να συνειδητοποιήσουµε ότι δεν είπαµε όλα όσα θέλαµε, ότι ξεχάσαµε να αναφέρουµε ένα περίεργο σύµπτωµα, ότι ντραπήκαµε να µιλήσουµε για ένα καινούργιο
πρόβληµα, ότι βιαζόµασταν, ότι δεν καταλάβαµε όλα όσα µας είπε, ότι δεν µας εξήγησε καλά επειδή κοιτούσε παράλληλα και τον υπολογιστή ή επειδή τον διέκοπτε η γραµµατέας του γιατί περίµεναν πολλοί ασθενείς στο σαλόνι του. Τι µπορούµε να κάνουµε ώστε να µην µας ξανατύχει;Κρατάμε σημειώσεις
Προτού ξεκινήσουμε να πάμε στον γιατρό μας σημειώνουμε τα συμπτώματά μας, τις
απορίες μας και ό,τι άλλο θεωρούμε ότι χρειάζεται να αναφέρουμε ή μας
απασχολεί. Οταν βρισκόμαστε μπροστά στον γιατρό είναι πιθανό να νιώσουμε άγχος,
να ξεχάσουμε, να μπερδευτούμε, να πιεστούμε και τελικά να μην αναφέρουμε και να
μη συζητήσουμε όλα όσα σκοπεύαμε. Αυτό μπορεί να συμβεί ειδικά όταν το πρόβλημά
μας μάς αγχώνει, όταν υποψιαζόμαστε ότι κάτι σοβαρό συμβαίνει, αλλά και όταν ο
γιατρός φαίνεται να βιάζεται επειδή περιμένουν πολλοί ασθενείς στο σαλόνι
αναμονής του ιατρείου του. Είναι πιθανό λοιπόν λόγω όλων αυτών των περιπτώσεων
όταν φύγουμε από το ιατρείο ή γυρίσουμε σπίτι μας, να συνειδητοποιήσουμε ότι
δεν ρωτήσαμε, είπαμε, μάθαμε όλα όσα θέλαμε.
Δεν ντρεπόμαστε
Συμβαίνει σε όλους μας να ντρεπόμαστε και να δυσκολευόμαστε να πούμε κάποια
πράγματα που είναι πολύ προσωπικά ή άβολα, αλλά στην πραγματικότητα όταν
απευθυνόμαστε στον γιατρό μας δεν θα έπρεπε. Κατ’ αρχάς κανένας γιατρός δεν
μπορεί να μας βοηθήσει αν δεν ξέρει τα πάντα, ακόμα κι αυτά που μας φαίνονται
ντροπιαστικά, κι αυτά που μας φαίνονται ασήμαντα, κι αυτά που φαντάζουν μικρά…
Από την άλλη πλευρά, ας μην ξεχνάμε ότι οι γιατροί τα έχουν ακούσει και δει όλα
και ότι δεν θα τους σοκάρουμε εμείς. Αλλωστε είναι εκεί για να μας βοηθήσουν
και ο μόνος τρόπος είναι να ξέρουν όλη την αλήθεια.
Διεκδικούμε την προσοχή του
γιατρού μας
Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα ο ασθενής έχει 11 δευτερόλεπτα να μιλήσει για το
πρόβλημά του μέχρι να τον διακόψει ο γιατρός του. Ετσι, καταλαβαίνουμε ότι στην
επίσκεψη στον γιατρό θα πρέπει να είμαστε συγκεντρωμένοι και να πούμε όσο
περισσότερα μπορούμε και όσο πιο ξεκάθαρα γίνεται. Παρ’ όλα αυτά αν νιώθουμε
ότι ο γιατρός μας δεν μας δίνει τη σημασία που θεωρούμε ότι χρειαζόμαστε θα
πρέπει να τη διεκδικήσουμε και να του ζητήσουμε να σταματήσει να μιλάει στο τηλέφωνο
ή να κοιτάζει τον υπολογιστή του, αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, ώστε να εστιάσει
την προσοχή του σε εμάς.
Φέρνουμε κάποιον μαζί μας
Αν νιώθουμε ότι δεν μπορούμε να πούμε και να ρωτήσουμε όλα όσα θέλουμε ή και
ότι μπορεί να μην καταλάβουμε όλα όσα θα μας πει ο γιατρός, είναι σκόπιμο να
φέρουμε μαζί μας στην επίσκεψη έναν άνθρωπο που εμπιστευόμαστε, που είναι κοντά
μας και με τον οποίο είμαστε άνετοι. Ετσι μπορούμε να ζητήσουμε στον σύζυγο,
στην αδελφή ή στη φίλη μας να μας συνοδέψει στην επίσκεψη στον γιατρό μας.
Ντυνόμαστε
Δεν είναι καθόλου ασυνήθιστο να νιώθουμε ανασφάλεια, ντροπή ή δέος όταν
βρισκόμαστε μπροστά σε έναν γιατρό. Πιθανώς, θα μας βοηθήσει το να προσέξουμε
την εξωτερική μας εμφάνιση, ώστε να νιώθουμε ότι είμαστε έτοιμοι για μία τέτοια
συνάντηση. Επίσης, αν χρειαστεί να γδυθούμε για να μας εξετάσει ο γιατρός,
είναι σκόπιμο στη συνέχεια να φροντίσουμε να ντυθούμε και να καθίσουμε απέναντί
του στο γραφείο πριν ξεκινήσουμε να συζητούμε για το πρόβλημά μας. Σίγουρα όταν
δεν φοράμε το σουτιέν ή το πουκάμισό μας δεν νιώθουμε τόσο άνετα να μιλήσουμε
για την υγεία μας.
Είμαστε ανοιχτοί σε συμβουλές
Είναι πιθανό να μη μας αρέσουν αυτά που θα μας πει ο γιατρός αλλά και να μη
θέλουμε να ακούσουμε συμβουλές και οδηγίες. Ομως γι’ αυτό πηγαίνουμε στον
γιατρό, για να πάρουμε τη γνώμη του και τις οδηγίες του. Είναι σημαντικό να
είμαστε ανοιχτοί σε όσα θα μας πει και να προσπαθήσουμε να τα ακολουθήσουμε.
Αλλάζουμε γιατρό
Αν νιώθουμε ότι δεν μπορούμε να επικοινωνήσουμε καλά με τον γιατρό μας, ότι δεν
τον εμπιστευόμαστε, ότι δεν μας προσέχει όσο θα θέλαμε, ότι δεν ταιριάζουμε,
είναι σκόπιμο να αλλάξουμε γιατρό. Δεν σημαίνει ότι επειδή πήγαμε αρχικά σε
έναν γιατρό θα πρέπει για πάντα να πηγαίνουμε στον ίδιο. Φυσικά αν νιώθουμε
αρνητικά συναισθήματα για όλους τους γιατρούς στους οποίους πηγαίνουμε θα
πρέπει να αναρωτηθούμε μήπως δεν φταίνε οι γιατροί αλλά ίσως και εμείς που
είμαστε υπερβολικά ευαίσθητοι ή που δεν είμαστε έτοιμοι να αποδεχθούμε το
πρόβλημά μας.
Οι γυναίκες σε χειρότερη θέση απέναντι στους γιατρούς απ’ ό,τι οι άνδρες
Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι δεν είναι απίθανο τα συμπτώματα ή ο πόνος που νιώθουν οι γυναίκες να περάσουν απαραίτητα από τους γιατρούς, χωρίς δηλαδή να τους δοθεί η δέουσα σημασία. Επίσης έχει φανεί οι γυναίκες περιμένουν κατά μέσο όρο περισσότερο στα εξωτερικά ιατρεία μέχρι να έρθει η σειρά του να τις εξετάσουν. Επιπλέον έχει αποδειχθεί ότι συχνά λανθασμένα, οι γυναίκες διαγιγνώσκονται με κατάθλιψη ή αγχώδη διαταραχή αντί για το πραγματικό σωματικό πρόβλημα που τις ταλαιπωρεί και το οποίο τις οδήγησε στο γιατρό. Τέλος οι γυναίκες είναι 7 φορές πιθανότερο απ’ ό,τι οι άνδρες να υποστούν κάποια λανθασμένη διάγνωση και να τις στείλουν σπίτι ενώ στην πραγματικότητα υφίστανται καρδιακή προσβολή. Αυτό συχνά συμβαίνει επειδή οι γυναίκες έχουν διαφορετικά συμπτώματα από τους άνδρες όταν παθαίνουν κάτι στην καρδιά τους , αλλά παρόλα αυτά τα καρδιακά επεισόδια μπορεί να σκοτώσουν τόσο άνδρες όσο και γυναίκες.
ΠΗΓΗ: www.vita.gr
Αν σας άρεσε μπορείτε να το μοιραστείτε στα social media κάνοντας «κλικ» σε ένα από τα εικονίδια (κοινή χρήση) της επιλογής σας.